ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!

Κυριακή 8 Νοεμβρίου 2009

ΣΑΣ ΔΕΙΧΝΕΙ ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ Η....ΚΟΜΙΣΙΟΝ...












Στο... μάτι της Κομισιόν οι φοροαπαλλαγές της Cosco

Θεσμοθετήθηκαν με τον κυρωτικό νόμο της σύμβασης παραχώρησης και είχαν προκαλέσει από την πρώτη στιγμή θύελλα αντιδράσεων «E»

ΑΠΟ ΤΟ ΕΘΝΟΣ
ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΜΑΛΑΓΚΟΝΙΑΡΗ


Στο «μικροσκόπιο» της Κομισιόν έχουν μπει τα 9 φορολογικά προνόμια, που παραχωρήθηκαν στην κινεζική εταιρεία Cosco για την ανάληψη της λειτουργίας του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) του Πειραιά.
Ο σταθμός εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά γεμάτος κοντέινερ και ένα πλοίο της Cosco.Πρόκειται για ρυθμίσεις σε θέματα φορολογίας, που δεν προβλέπονται στη σύμβαση, αλλά θεσμοθετήθηκαν με δύο άρθρα του κυρωτικού νόμου της σύμβασης παραχώρησης (νόμος 3755/09) και από την πρώτη στιγμή ξεσήκωσαν θύελλα αντιδράσεων από τα κόμματα της τότε αντιπολίτευσης, τα οποία έκαναν λόγο για «σκανδαλώδη προνόμια».
Οπως αναφέρεται στην επιστολή της Κομισιόν, οριοθετείται ουσιαστικά μια εκτός Ελλάδας αφορολόγητη ζώνη, στην οποία η εταιρεία μπορεί να παρέχει οποιαδήποτε υπηρεσία -ακόμα και εργοστασίου-, που δυνητικά επιτρέπει την παροχή ευρέος φάσματος αφορολόγητων προϊόντων και υπηρεσιών.
Είναι χαρακτηριστικό, μάλιστα, ότι στελέχη της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας και της διοίκησης του ΟΛΠ έπαιρναν πολλές φορές αποστάσεις από αυτές τις εξωσυμβατικές ρυθμίσεις, με αποκορύφωμα την τοποθέτηση στη Βουλή του πρώην υπουργού Αναστάση Παπαληγούρα, ο οποίος αναφέρθηκε αυστηρά στα θέματα της σύμβασης, αφήνοντας την υποστήριξη των δύο «καυτών» άρθρων στην τότε ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών.

Ταυτόχρονα, οι ευρωβουλευτές του ΠΑΣΟΚ Μαριλένα Κοππά και του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Παπαδημούλης έθεταν ερωτήσεις προς την Κομισιόν για το εάν οι συγκεκριμένες φορολογικές ρυθμίσεις ήταν συμβατές με το κοινοτικό δίκαιο.

Οι υπηρεσίες της Κομισιόν φαίνεται ότι κάτι είχαν αρχίσει να «κοιτάζουν», όταν στις Βρυξέλλες έφτανε ένας πλήρης φάκελος με τεκμηριωμένα στοιχεία, που είχε αποστολείς την Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας και την Ενωση Λιμενεργατών ΟΛΠ.
Ετσι, στις 14 Ιουλίου έφτανε στα συναρμόδια υπουργεία επίσημη ενημέρωση της Κομισιόν ότι ξεκινά επίσημη διαδικασία έρευνας, ενώ δύο μήνες αργότερα ο αρμόδιος επίτροπος κ. Ταγιάνι απαντώντας σε νεότερη ερώτηση της κ. Κοππά ανέφερε ότι:
«Η Επιτροπή θα ζητήσει από τις ελληνικές αρχές περαιτέρω πληροφορίες, προκειμένου να είναι σε θέση να εκτιμήσει κατά πόσον οι διατάξεις των άρθρων 2 και 3 του νόμου 3755 συμβιβάζονται με τους κοινοτικούς κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις».

Η επιστολή έφτασε προ ημερών και όπως επισημαίνεται σε αυτήν, η Κομισιόν εξετάζει δύο ζητήματα:

1. Τα φορολογικά προνόμια, που δόθηκαν στην κινεζική εταιρεία με τα άρθρα 2 και 3 του κυρωτικού νόμου της σύμβασης.

2. Τις 23 διαφορές, που όπως κατήγγειλαν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων υπάρχουν μεταξύ της σύμβασης παραχώρησης και της διακήρυξης του διαγωνισμού.

ΤΑ ΠΡΟΝΟΜΙΑ

Ειδικά για τα φορολογικά προνόμια η Κομισιόν στην επιστολή της επικεντρώνεται στα εξής:

1. Η υποχρέωση επιστροφής του πιστωτικού υπολοίπου του ΦΠΑ το αργότερο εντός 60 ημερών, με την απειλή επιβολής ρήτρας υπερημερίας σε βάρος του Δημοσίου σε περίπτωση καθυστέρησης, ενώ η συνήθης πρακτική για άλλες εταιρείες και τον ΟΛΠ είναι η επιστροφή να γίνεται έπειτα από 2-3 χρόνια.

2. Η επ’ αόριστον δυνατότητα μεταφοράς ζημιών προς συμψηφισμό με φορολογητέα κέρδη επόμενων χρήσεων, ενώ για όλες τις άλλες επιχειρήσεις και τον ΟΛΠ το δικαίωμα περιορίζεται στην 5ετία.

3. Η πρόβλεψη ότι οι εταιρείες που παρέχουν υλικά, εργασίες ή υπηρεσίες προς την Cosco εκτός Ελλάδας δεν υπόκεινται στον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων στην Ελλάδα, υπό την προϋπόθεση ότι βρίσκεται σε ισχύ διμερής σύμβαση αποφυγής διπλής φορολόγησης μεταξύ της Ελλάδας και της χώρας στην οποία οι ανωτέρω εταιρείες έχουν την έδρα τους.

4. Η απαλλαγή από κάθε φόρο, τέλος χαρτοσήμου, εισφορά, δικαίωμα ή κράτηση υπέρ του Δημοσίου σε κάθε σύμβαση δανείων.

Οι απαντήσεις, που έχουν τεθεί στα συνολικά 33 ερωτήματα, θα πρέπει να σταλούν μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου στην Κομισιόν.

ΣΤAYΡOΣ ΜΑΛΑΓΚΟΝΙΑΡΗΣ
smalag@pegasus.gr


ΣΕΜΠΟ ΠΕΙΡΑΙΑ
Κινδυνεύουν 400 θέσεις εργασίας


Στον αέρα» κινδυνεύουν να βρεθούν τουλάχιστον 400 εργαζόμενοι στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά μετά την έναρξη λειτουργίας του προβλήτα ΙΙ από την κινεζική εταιρεία Cosco. Οπως εξηγούν εδώ και τρία χρόνια οι συνδικαλιστές προς μια σειρά εμπλεκόμενους υπουργούς της προηγούμενης και της σημερινής κυβέρνησης, αυτό θα συμβεί επειδή το αντικείμενο του ΟΛΠ στο ΣΕΜΠΟ θα περιοριστεί ίσως και περισσότερο από 50%.

Συγκεκριμένα, ο ΟΛΠ έχοντας υπό τη λειτουργία του τον προβλήτα Ι και τον προβλήτα ΙΙ απασχολούσε περίπου 600-700 εργαζόμενους, διαφόρων ειδικοτήτων. Ωστόσο, με την εκχώρηση του προβλήτα ΙΙ και την αναμενόμενη μείωση του αντικειμένου εκτιμάται ότι θα υπάρξει απώλεια περίπου 400 θέσεων εργασίας.


Οι υπουργοί της προηγούμενης κυβέρνησης προσπάθησαν να αντιμετωπίσουν το θέμα κινούμενοι στην κατεύθυνση της μείωσης του προσωπικού με εθελουσία έξοδο και μετατάξεις.Οι εργαζόμενοι ουδέποτε αποδέχτηκαν κάτι τέτοιο, αλλά τελικά δεν εφαρμόστηκε το μέτρο διότι η εθελουσία έξοδος αποδείχτηκε νομοθετικά άκυρη.

Ετσι, τα εργασιακά θέματα, μαζί με τη διασφάλιση του δημόσιου ελέγχου στη λειτουργία του ΣΕΜΠΟ, βρέθηκαν στην κορυφή της «ατζέντας» των αιτημάτων των εργαζομένων προς τη νέα κυβέρνηση.

ΛΕΡΝΑΙΑ ΥΔΡΑ Η COSCO
Μέσω 5 εταιρειών έφτασαν οι Κινέζοι στον Πειραιά


H Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα στην οποία η είσοδος της Cosco έχει προκαλέσει προβληματισμό, ως εκ τούτου υπάρχουν «προηγούμενα» υποθέσεων του κινεζικού γίγαντα που πήραν μεγάλη δημοσιότητα.

Στις ΗΠΑ πολλές αντιδράσεις είχε προκαλέσει η -επί Κλίντον- παραχώρηση στην Cosco μιας παλιάς βάσης του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού στο Λονγκ Μπιτς της Καλιφόρνια. Στο αμερικανικό Κογκρέσο πολλοί βουλευτές (και Δημοκρατικοί) διατύπωσαν φόβους για την «εθνική ασφάλεια», καθώς η συζήτηση γινόταν στη σκιά ενός περιστατικού λαθρεμπορίας όπλων στο οποίο εμπλεκόταν πλοίο της Cosco. Ομοσπονδιακοί πράκτορες είχαν βρει στα αμπάρια του 2.000 Καλάσνικοφ που προορίζονταν για τις συμμορίες της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ.

Η Cosco έχει κατονομαστεί από πηγές των αμερικανικών υπηρεσιών και διεθνών ΜΚΟ ως μεταφορέας όπλων σε καθεστώτα και κράτη που θεωρούνται γενικά προβληματικά, όπως το Ιράν, η Λιβύη, η Συρία και το Σουδάν.

Σύμφωνα με τις αμερικανικές πηγές πάντα, η Cosco είναι ο εμπορικός-ναυτιλιακός βραχίονας του κινεζικού κράτους μέσω του οποίου υλοποιείται η στρατηγική της διασφάλισης των θαλασσίων οδών προκειμένου να γίνεται απρόσκοπτα ο εφοδιασμός της βιομηχανίας με τις απαραίτητες πρώτες ύλες και -ακολουθώντας την αντίστροφη πορεία- η διάθεση των προϊόντων στις αγορές.

Η Κίνα μέσω της Cosco (και της Hutchison) έχει παρουσία στις διώρυγες του Σουέζ, του Παναμά, στο λιμάνι της Σιγκαπούρης και τα στενά της Μαλάκα και του Βοσπόρου, το ίδιο και σε πολλά αφρικανικά λιμάνια που αποτελούν πύλες εξόδου πετρελαίου και μεταλλευμάτων απ’ τη Μαύρη ήπειρο.

Η Cosco ιδρύθηκε το 1961 στο Πεκίνο απ’ τον κινεζικό στρατό, κάτι που δεν είναι περίεργο: πάρα πολλές εταιρείες στην Κίνα έχουν ιδρυθεί έτσι και από τις δεκαετίες του 1950 και ‘60 ήδη, δηλαδή πριν από το «άνοιγμα» της κινεζικής οικονομίας, είχαν υιοθετήσει την ιδεολογία του κέρδους. Ευνοημένες από την ανυπαρξία ανταγωνισμού στο εσωτερικό και το τεράστιο μέγεθος της κινεζικής αγοράς, γιγαντώθηκαν και εξελίχθηκαν σε «παγκόσμιους παίκτες».

Ενα πλέγμα κοινής ύφανσης

Οι κινεζικές εταιρείες δημιουργούν ένα πλέγμα με κοινή ύφανση: χρηματοδοτήσεις, κοινοπραξίες και συνεργασίες. Αν και πολλές είτε φορούν τον μανδύα ιδιωτικών επιχειρήσεων είτε, όπως η Cosco, είναι εισηγμένες σε μεγάλα χρηματιστήρια, ο ανταγωνισμός μεταξύ τους φαίνεται να ρυθμίζεται σε έναν αόρατο χώρο, πέρα απ’ τη δημόσια εποπτεία.

Αυτό μας φέρνει μπροστά σ’ ένα από τα πράγματα που καθιστούν προβληματικό τον διαγωνισμό για τα λιμάνια. Οι δύο κινεζικών συμφερόντων εταιρείες που υπέβαλαν προσφορά και κέρδισαν πέρυσι τους διαγωνισμούς για τους σταθμούς των εμποροκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη, η Cosco και η Hutchison αντίστοιχα, έχουν κοινά συμφέροντα.


Ο πρόεδρος και μεγαλομέτοχος της Hutchison, Λι Κά-σινγκ, που είναι ο πλουσιότερος άνθρωπος της Ανατολικής Ασίας (με προσωπική περιουσία ανερχόμενη στα 16,2 δισ. δολάρια σύμφωνα με το Forbes) κι ένας από τους ισχυρότερους στην περιοχή, έχει- σύμφωνα με την επιτροπή Τόμπσον του Συμβουλίου Αμερικανικής Εξωτερικής Πολιτικής της Γερουσίας- επενδύσει μεγάλα κεφάλαια και στην Cosco.

Η διάρθρωση της εταιρείας
Eνα μπερδεμένο κουβάρι από θυγατρικές και υπεράκτιες

Εντυπωσιακό είναι και το πώς μια κρατική εταιρεία σαν την Cosco είναι διαρθρωμένη. Ενα μπερδεμένο κουβάρι από θυγατρικές και υπεράκτιες (offshore) εταιρείες γεννάει απορίες για τη σκοπιμότητα που εξυπηρετεί αυτή η δομή.

Μια υπεράκτια EΠΕ η Cosco Pacific Limited (CPL) με έδρα τις Βερμούδες, που νομικά δεν είχε δικαίωμα συμμετοχής στον ελληνικό διαγωνισμό, σύστησε τη ΣΕΠ ΑΕ, της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ελέγχει 100%, με σκοπό τη διοίκηση και την εκμετάλλευση του ΣΕΜΠΟ. Η CPL, αναφέρει η σύμβαση εκχώρησης του Ν. ΣΕΜΠΟ, έχει μεγαλύτερο μέτοχό της την εταιρεία ΗΚSCC Nominees Limited (ποσοστό 57,6%). Πρόκειται για μια εταιρεία εκπροσώπησης με αγνώστους μετόχους-επενδυτές στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ.

Στην ίδια σύμβαση διαβάζουμε ότι δεύτερη μέτοχος στην CPL είναι η Cosco Pacific Investment Holding Ltd κατέχοντας 42,05% του μετοχικού κεφαλαίου της CPL.

Αντίθετα, στην ιστοσελίδα της CPL ως κάτοχος του 50,96% των μετοχών της CPL εμφανίζεται η Cosco Pacific Investment Holding Ltd., της οποίας το 54,55% των μετοχών κατέχει η COSCO Holdings Company Limited που είναι θυγατρική της China Ocean Shipping Company (η... σκέτη Cosco).

Πέντε εταιρείες βρίσκονται σε μια αλυσίδα που παραπέμπει στη μέθοδο των «κινεζικών κουτιών». Ετσι ονομάζεται από τους Ιταλούς εμπνευστές της, η μέθοδος εταιρικής οργάνωσης που επιτρέπει τον έλεγχο όλων των εταιρειών που εγκολπώνονται η μία στην άλλη, ακριβώς όπως ένα μικρό κουτί μπαίνει σ’ ένα μεγαλύτερο, για λόγους που μόνο οι οργανωτές της μεθόδου γνωρίζουν...


ΝΙΚΗΤΑΣ ΚΟΥΡΙΔΑΚΗΣ
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΘΝΟΣ.