ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!

Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου 2017

"Οι μεγαλύτερες θαλάσσιες ρυπάνσεις στο κόσμο"!

Ημερομηνία δημοσίευσης: 17/09/2017
www.pireas2day.gr-αναδημοσίευση
Μια μικρή- αναλογικά- ποσότητα μαζούτ προκάλεσε μια μεγάλη οικολογική καταστροφή στο Σαρωνικό, θυμίζοντας έντονα μια άλλη μεγάλη «οικολογική βόμβα», που είχε πλήξει, πριν από μερικά χρόνια, τον Ευβοϊκό.

Σε παγκόσμιο επίπεδο η μεγαλύτερη διαρροή μαζούτ, που έχει καταγραφεί, έγινε, το καλοκαίρι του 1979, ανοιχτά από τα νησιά Τομπάκο, στις Δυτικές Ινδίες.

Η διαρροή προκλήθηκε από το δεξαμενόπλοιο «ATLANTIC EMPRESS», το οποίο βυθίστηκε ενώ μετέφερε 287.000 τόνους πετρέλαιο. Ωστόσο, δεν πραγματοποιήθηκαν μελέτες επιπτώσεων και δεν εξακριβώθηκε πόσο μέρος της ποσότητας βυθίζεται.

Άλλα μεγάλα περιστατικά σε παγκόσμιο επίπεδο, που αποτυπώνονται στον παρακάτω πίνακα, ήταν η διαρροή 260.000 τόνων πετρελαίου από το «ABT Summer» 700 μίλια ανοιχτά της Αγκόλας (1991) και των 252.000 τόνων πετρελαίου από το «Castillo De Bellver», ανοιχτά της νοτίου Αφρικής (1983).

Όμως, εκείνα που έφεραν μεγάλες αλλαγές στη παγκόσμια ναυτιλία, μετά από μέτρα που λήφθηκαν αρχικά σε ευρωπαϊκό επίπεδο ήταν η ρύπανση από το ναυάγιο του «Prestige» το 2002. Είχε προηγηθεί η λήψη ορισμένων μέτρων μετά το ναυάγιο του «Έρρικα», που δεν περιλαμβάνεται στις 20 μεγαλύτερες πετρελαιοκηλίδες στα ναυτικά χρονικά.

Στον πίνακα που ακολουθεί περιλαμβάνονται, πέραν της εικοσάδας, για σύγκριση και τα πολύ γνωστά ναυάγια των EXXON VALDEZ και HEBEI SPIRIT παρόλο που τα περιστατικά αυτά απέχουν σε ότι αφορά την ποσότητα, που διέρρευσε.

                          Πίνακας με τις 20 μεγαλύτερες κηλίδες παγκοσμίως



Στον ελληνικό χώρο στις μεγαλύτερες ρυπάνσεις εντάσσονται η ρύπανση στα Ίσθμια από το δεξαμενόπλοιο «Κρήτη Σι» κατά την εκφόρτωσή του στα διυλιστήρια της Μότορ Όϊλ (Αύγουστος 1996) και στον Ευβοϊκό από τη βύθιση του μικρού φορτηγού «Γιουρομπάλκερ 10» (Σεπτέμβριος 2000).

Είναι γεγονός, πάντως, ότι στον ελληνικό χώρο όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο οι ρυπάνσεις έχουν μειωθεί, από τη πρώτη δεκαετία του 2000 και μετά, γεγονός, που πρέπει να αποδοθεί στα αυστηρά μέτρα αρχικά της Ευρώπης και στη συνέχεια του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για την καθιέρωση του «διπλού τοιχώματος» στα δεξαμενόπλοια.
Να θυμίσουμε ότι σε αυτά τα μέτρα είχε εναντιωθεί με πάθος μερίδα των εφοπλιστών, που είχε βρει σύμμαχο τη Νέα Δημοκρατία, η οποία αντιδρούσε με πάθος

Σύσκεψη

Στο μεταξύ, ευρεία σύσκεψη πραγματοποιήθηκε, το Σάββατο, υπό τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή, και παρουσιάστηκαν όλα τα δεδομένα της κατάστασης για την αντιμετώπιση της ρύπανσης που προκλήθηκε από το «Αγία Ζώνη ΙΙ».

Στη διάρκεια της σύσκεψης αποφασίστηκαν τα εξής:
1. Ορίστηκαν ανώτατοι αξιωματικοί του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, υπεύθυνοι σε κάθε γεωγραφικό τομέα που περιλαμβάνει τις πληγείσες περιοχές, οι οποίοι, σε εικοσιτετράωρη βάση, συνοδευόμενοι από στελέχη του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ., θα επιτηρούν τις διαδικασίες απορρύπανσης που έχει αναλάβει η ανάδοχος εταιρεία και θα κρίνουν επιτόπου τις εκάστοτε ανάγκες.
2. Συγκροτήθηκε Συντονιστικό Όργανο με επικεφαλής τον Υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Νεκτάριο Σαντορινιό. Στις συνεδριάσεις του Συντονιστικού θα καλούνται, επίσης, εκπρόσωποι του πρώτου και του δευτέρου βαθμού της τοπικής αυτοδιοίκησης, οι ορισθέντες γεωγραφικοί τομεάρχες του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ. και εκπρόσωπος της αναδόχου αντιρρυπαντικής εταιρείας.
3. Το Συντονιστικό Όργανο θα συνεδριάζει καθημερινά, λαμβάνοντας υπόψη του επίκαιρα δεδομένα σχετικά με τα κρούσματα ρύπανσης και τις διαθέσιμες δυνάμεις που επιχειρούν. Στόχος του Συντονιστικού θα είναι η έγκριση των καθημερινών σχεδίων απορρύπανσης που καταθέτει η ανάδοχος εταιρεία, η αξιολόγηση του αποτελέσματος των επιχειρήσεων και η ανάληψη επιπλέον δράσεων όπου καν αν χρειαστεί. Το Συντονιστικό θα λειτουργεί στο πλαίσιο της αρμοδιότητας που έχει το Υπουργείο Ναυτιλίας από την κείμενη νομοθεσία για εποπτεία, αξιολόγηση και άσκηση κάθε νόμιμης ενέργειας για την προστασία του περιβάλλοντος, του κοινού και του δημοσίου συμφέροντος εν γένει.   

Ακολούθησε νέα σύσκεψη της πολιτικής και φυσικής ηγεσίας του ΥΝΑΝΠ με εκπροσώπους των Δήμων του παραλιακού μετώπου του Σαρωνικού και της Περιφέρειας Αττικής, με στόχο να καταγραφούν τα κατά τόπους προβλήματα, και να γίνουν προτάσεις για τον καλύτερο συντονισμό των δράσεων.

Τα ζητήματα που ετέθησαν ήταν:
1. Η ενίσχυση των συνεργείων απορρύπανσης, σε προσωπικό και μέσα.
2. Η διαδικασία για την καταγραφή, την αποτίμηση της ζημιάς και τις αποζημιώσεις
3. Η διευκρίνιση κατά πόσον η ρύπανση είναι μόνο από το Αγία Ζώνη 2 ή και από το Blue Star Πάτμος.
4. Ο αποτελεσματικότερος  συντονισμός των υπηρεσιών του Δήμου με τις υπηρεσίες του Υπουργείου και τις εταιρίες απορρύπανσης.
5. Ενημέρωση για την πιθανή κίνηση της πετρελαιοκηλίδας με βάση τον καιρό.
6. Η διαχείριση των αποβλήτων που συλλέγονται.
7. Η ενημέρωση από αρμόδια όργανα για το που επιτρέπεται η κολύμβηση και η αλιεία και για την ποιότητα των νερών.
8. Οι δαπάνες για την απορρύπανση των ακτών.
  
Η ηγεσία του Υπουργείου  διευκρίνισε ότι έχουν ληφθεί δείγματα από παντού και ότι έχουν σταλεί για ανάλυση ώστε να λυθούν απορίες για το ποιο πλοίο ρύπανε.

Ο κ. Κουρουμπλής δεσμεύτηκε ότι θα διαταχθεί έρευνα και για την ρύπανση στο Πέραμα και για  τη μεταφορά του Blue Star Πάτμος. Είπε ακόμα ότι από την πρώτη στιγμή στο ΥΝΑΝΠ βρίσκονται επιθεωρητές του Υπουργείου Περιβάλλοντος, για να κάνουν τους απαραίτητους περιβαλλοντικούς ελέγχους, ενώ στον έλεγχο της ποιότητας των νερών έχουν εμπλακεί το ΕΛΚΕΘΕ και το ΚΕΕΛΠΝΟ.

  Στη σύσκεψη συμμετείχαν οι Δήμαρχοι , ή αντιδήμαρχοι από τους Δήμους: Ελληνικού – Αργυρούπολης, Κορωπίου, Πειραιά, Σαλαμίνας, Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Γλυφάδας, Φαλήρου, Περάματος και Αλίμου. Συμμετείχαν επίσης, ο Αντιπεριφερειάρχης Νότιας Αθήνας, Χρήστος Καπάταης, ο Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος Νάσος Αναγνωστόπουλος , ο Αντιπεριφερειάρχης Γιώργος Γαβρίλης και εκπρόσωπος της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων.