ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!

Τετάρτη 28 Ιουνίου 2017

"Εφοπλιστές Λονδίνου: Αβεβαιότητα στη Ναυτιλία"!

www.pireas2day.gr
αναδημοσίευση    Ημερομηνία δημοσίευσης: 26/06/2017
Αβεβαιότητα δημιουργούν στη Ναυτιλία οι καταιγιστικές αλλαγές που χαρακτηρίζουν, παγκοσμίως, την πολιτική σκηνή ενώ μεγάλο ερωτηματικό εξακολουθεί να αποτελεί το BREXIT.

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) κ. Χαρ. Φαφαλιός σε μήνυμά του, στην ετήσια έκθεση του Committee, που παρουσιάστηκε, την Πέμπτη, στην Γενική Συνέλευση της εφοπλιστικής Επιτροπής έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου λέγοντας ότι:


«Η χρονιά που πέρασε έχει να επιδείξει σημαντικές πολιτικές αλλαγές στην Αμερική, στην Ευρώπη και στη Μέση Ανατολή και ενώ καμία από αυτές τις αλλαγές δεν επηρεάζει άμεσα τη ναυτιλιακή βιομηχανία, θα υπάρξουν πολλά ασταθή αποτελέσματα, τα οποία πρέπει να αναλύσουμε και να προετοιμαστούμε για οποιεσδήποτε πιθανότητες που θα μπορούσαν να έχουν αρνητικό διακλαδώσεις».

Συνεχίζοντας, επέστησε την προσοχή σε μια σειρά από αλλαγές, που κατά κανόνα δεν απασχολούν την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη.

«Ενώ εμείς στην Ευρώπη επικεντρωνόμαστε στο Brexit, τον Πρόεδρο Trump, τον Πρόεδρο Macron και σε πληθώρα ευρωπαϊκών εκλογών, ίσως πρέπει να αναλύσουμε πιο προσεκτικά πώς ένας μποϊκοτάρισμα του Κατάρ και η αστάθεια που προκαλεί, θα μπορούσε να επηρεάσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία», σημείωσε ο κ. Φαφαλιός. Και πρόσθεσε:
«Η συνεχιζόμενη επέκταση της Κίνας σε περιοχές γύρω από τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας θα μπορούσε να έχει πολύ σοβαρές συνέπειες για τη ναυτιλιακή βιομηχανία καθώς προχωράμε. Η προσέγγιση του Παναμά με την Κίνα, αντί της Ταϊβάν, σηματοδοτεί ξανά την αυξανόμενη δύναμη της Κίνας στην παγκόσμια σκηνή ως υπερδύναμη».

Μέσα σε αυτό το τοπίο, όπως σημείωσε ο πρόεδρος του εφοπλιστικού Committee του Λονδίνου:
•    Οι τομείς ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοιων βρίσκονται επί του παρόντος σε εύθραυστη κατάσταση και ενώ οι ρυθμοί ανάπτυξης του στόλου μπορεί να φαίνονται χαμηλοί σε πολλούς, [πρέπει να] υπολογίζονται σε έναν πολύ μεγάλο παγκόσμιο στόλο.
•    Ο υπεράκτιος τομέας (πλωτά γεωτρύπανα κ.α) βρίσκεται σε επισφαλή κατάσταση εξαιτίας ενός πολύ χαμηλότερου προϋπολογισμού για την έρευνα πετρελαίου από τους περισσότερους παραγωγούς. Η παραγωγή πετρελαίου από σχιστολιθικό πετρέλαιο καθίσταται επίσης πολύ πιο αποδοτική, αναιρώντας την ανάγκη για ορισμένα από τα έργα ριψοκίνδυνων διερευνήσεων σε μεγάλα βάθη.
•    Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι τα «ζωηρά» βιβλία παραγγελίας LPG και LNG (υγραεριοφόρα)  έχουν οδηγήσει σε σοβαρά προβλήματα πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας, τα οποία μπορεί να χρειαστούν μερικά χρόνια για να επιτευχθεί ισορροπία.
•    Τα ολοένα και μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εξασφαλίζουν μεγάλη αποδοτικότητα ανά TEU από ποτέ, αλλά παράλληλα κάνουν ένα σημαντικό μέρος του υφιστάμενου στόλου αρκετά απαρχαιωμένο.

«Μια άλλη τάση, η οποία θα μπορούσε να θεωρηθεί ανησυχητική, είναι η έλλειψη συμβατικής χρηματοδότησης των πλοίων. Αυτό οδηγεί στην παρουσία πολλών νέων μορφών χρηματοδότησης και σε ένα πλήθος νεοεισερχομένων, των οποίων η στάση είναι διαφορετική από εκείνη των παραδοσιακών ναυτιλιακών εταιρειών. Οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις αυτού του γεγονότος μπορεί να είναι ένας παγκόσμιος στόλος όλο και περισσότερο υπερτιμημένος, ως αποτέλεσμα κάποιων λανθασμένων επενδυτικών αποφάσεων», σημείωσε ο ίδιος.

Το Brexit

Εκτενής αναφορά υπάρχει στην ετήσια έκθεση του Committee για το Brexit, στην οποία υπογραμμίζεται ότι «το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκεται τώρα σε μια πραγματικά αβέβαιη περιοχή».

«Η ψηφοφορία του Ηνωμένου Βασιλείου για έξοδο από την ΕΕ, ακολουθούμενη από το διορισμό του κ. May ως πρωθυπουργού και τα αποτελέσματα των πρόσφατων γενικών εκλογών, έχουν μεταμορφώσει το πολιτικό τοπίο του Ηνωμένου Βασιλείου και έκοψαν τους δεσμούς της χώρας με την «παλαιά ήπειρο». {Έτσι} οι συνέπειες για τη ναυτιλιακή βιομηχανία παραμένουν ασαφείς», σημειώνεται στην έκθεση.

Ακόμα αναφέρεται πως οι όροι της αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ προκάλεσαν εσωτερική διαμάχη, με δύο τάσεις να διαμορφώνονται:
•    Μια «σκληρή» προσέγγιση του Brexit θα μπορούσε να μεταφραστεί σε άρνηση συμβιβασμού σε θέματα, όπως η ελεύθερη κυκλοφορία των προσώπων καθώς και η έξοδος του Ηνωμένου Βασιλείου από την ενιαία αγορά.
•     Ένα «μαλακό» Brexit μπορεί να ακολουθήσει παρόμοια πορεία με τη Νορβηγία, η οποία είναι μέλος της ενιαίας αγοράς και ως εκ τούτου πρέπει να αποδεχθεί την ελεύθερη κυκλοφορία των ανθρώπων.
Από το δημοψήφισμα, η χώρα χαρακτηρίζεται από διαχωρισμούς μεταξύ των οπαδών ενός σκληρού και μαλακού Brexit.

Οι συνομιλίες του Brexit επρόκειτο να ξεκινήσουν στις 19 Ιουνίου. Δεν είχε οριστεί ημερομηνία για την έναρξη των διαπραγματεύσεων μεταξύ αξιωματούχων της Βρετανίας και της ΕΕ. Η ευρωπαϊκή πλευρά φαίνεται έτοιμη και ενθάρρυνε την έναρξη των συνομιλιών. Ο επικεφαλής διαπραγματευτής της ΕΕ, Μισέλ Μπαρνιέ, προειδοποίησε πρόσφατα ότι δεν έχει σημειωθεί πρόοδος στις «εξαιρετικά περίπλοκες» συνομιλίες, καθώς η κ. May επικαλέστηκε το άρθρο 50, προτρέποντας την έναρξη των συζητήσεων.

Η έξοδος από την ΕΕ έχει διάφορες επιπτώσεις καθώς το δίκαιο της ΕΕ, υπό τη μορφή συνθηκών, κανονισμών και οδηγιών, επηρεάζει μεγάλο αριθμό εμπορικών θεμάτων, όπως το εμπόριο, το περιβάλλον, οι κυρώσεις του διεθνούς εμπορίου, το δίκαιο περί ανταγωνισμού, η απασχόληση, τα φορολογικά κ.α.

«Χωρίς αμφιβολία, η απόφαση του Ηνωμένου Βασιλείου να εγκαταλείψει την ΕΕ συνεπάγεται νέες ευκαιρίες και προκλήσεις για το διεθνές ναυτιλιακό εμπόριο βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Ωστόσο, επί του παρόντος υπάρχουν περισσότερες ερωτήσεις από τις απαντήσεις στο χέρι», αναφέρεται στην έκθεση του Committee. Και επισημαίνονται τα εξής:
•    Οι θετικές πτυχές του Brexit περιλαμβάνουν ευκαιρίες για νέες ή βελτιωμένες διμερείς εμπορικές συμφωνίες μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και χωρών όπως η Ινδία, οι ΗΠΑ, ο Καναδάς και η Νότια Αμερική για παράδειγμα. Επιπλέον, το Ηνωμένο Βασίλειο θα μπορούσε να εισαγάγει πιο ευέλικτα κίνητρα για επενδύσεις στη ναυτιλία, εάν οι ανησυχίες σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις είχαν καταργηθεί, σύμφωνα με την Norton Rose Fulbright.
Το Βρετανικό Ναυτικό Επιμελητήριο έχει ένα αίσθημα αισιοδοξίας για έναν κόσμο Post Brexit. Ωστόσο, ο Οργανισμός τόνισε ότι ο ναυτιλιακός τομέας του Ηνωμένου Βασιλείου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από ειδικευμένους ανθρώπους από όλο τον κόσμο. Συνεπώς, είναι επιτακτική ανάγκη οι μελλοντικές μεταναστευτικές διαδικασίες να μην αποτρέψουν τους ευρωπαίους πολίτες που επιθυμούν να εργαστούν εντός του βρετανικού ναυτιλιακού τομέα. Περιορισμοί στο δικαίωμα των εργαζομένων της ΕΕ να εργάζονται στον ναυτιλιακό τομέα του Ηνωμένου Βασιλείου, θα μπορούσαν να βλάψουν το βρετανικό ναυτιλιακό σύμπλεγμα. Η σημασία αυτού του ζητήματος έχει επίσης υπογραμμιστεί από την ευρωπαϊκή πλευρά.

Ο Σύνδεσμος Εφοπλιστών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας (ECSA) έχει επισημάνει τρία άμεσα βασικά ζητήματα στα οποία θα πρέπει να δοθεί η δέουσα προσοχή καθ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας, μεταξύ των οποίων είναι:
1.    η θαλάσσια κυκλοφορία μεταξύ της Μεγάλης Βρετανίας και της ΕΕ,
2.    η ελεύθερη κυκλοφορία των ναυτικών, το χερσαίο προσωπικό και οι επιβάτες.
3.    Η πρόσβαση στην αγορά των εγχώριων συναλλαγών και του τομέα ανοικτής θάλασσας.

 Ο Σύνδεσμος προτρέπει αυτές οι παράμετροι να αναγνωριστούν ως κατευθυντήριες γραμμές για τις διαπραγματεύσεις του Brexit.

«Χωρίς αμφιβολία, ο αντίκτυπος του Brexit θα εξαρτηθεί από το τι θα διαπραγματευτεί στο μέλλον μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ. Βραχυπρόθεσμα, η επιβράδυνση του ΑΕΠ του Ηνωμένου Βασιλείου αναμένεται να οδηγήσει σε επιβράδυνση της αύξησης του ναυτιλιακού εμπορίου στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ωστόσο, η μακροπρόθεσμη επίπτωση του Brexit στο ναυτιλιακό εμπόριο είναι δύσκολο να προβλεφθεί σε αυτό το στάδιο. Οποιαδήποτε πιθανή συνέπεια του Brexit θα εξαρτηθεί από τη μορφή του», σημειώνεται στην έκθεση.