ΤΟ ΠΕΙΡΑΤΙΚΟ ΕΙΝΑΙ ΒΗΜΑ ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΛΟΓΟΥ, ΟΧΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ "ΤΥΠΟΥ" ΚΑΙ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ

Loading...

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

Δευτέρα, 24 Απριλίου 2017

Οδεύουν προς νέες περικοπές οι ακτοπλοϊκές...

  • Οι ισολογισμοί του 2016 των ακτοπλοϊκών εταιρειών διαμορφώνουν το τοπίο της φετινής χρονιάς
Οδεύουν προς νέες περικοπές οι ακτοπλοϊκές
Μείωση τζίρου και σταθεροποίηση ή μικρή βελτίωση κερδών εμφάνισαν οι περισσότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες κατά τη διάρκεια του 2016. Πρόκειται για μια χρονιά που ήταν ιδιαίτερα ευνοϊκή για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον ελλαδικό χώρο, διότι καταγράφηκε μεγάλη πτώση στην τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων.
Αυτό σήμανε μεγάλη κάμψη στο βασικό συντελεστή που διαμορφώνει το κόστος λειτουργίας των πλοίων. Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες κατά τη διάρκεια του 2016 συνέχισαν τις προσπάθειες να μειώσουν τα λειτουργικά τους έξοδα ώστε να βελτιωθούν τα οικονομικά τους μεγέθη και ιδιαίτερα η κερδοφορία τους. Σε αυτό το πλαίσιο, περιλαμβανόταν και η αναδιάρθρωση των δανείων τους.
Τα παραπάνω δεδομένα δείχνουν ότι το 2017 θα είναι μια ακόμη δύσκολη χρονιά για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Αιτία είναι η αύξηση των τιμών των ναυτιλιακών καυσίμων. Το ζήτημα αυτό απασχολεί έντονα όλους τους παράγοντες του κλάδου, όπως είχε φανεί και από τις δηλώσεις του προέδρου του ΣΕΕΝ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας) Μιχάλη Σακέλλη.
Οι πειραματισμοί σε νέα δρομολόγια, ο ανταγωνισμός με τις δρομολογήσεις μεγαλύτερων πλοίων κ.λπ. θα διαρκέσουν ως το τέλος Σεπτεμβρίου το πολύ. Από εκεί και μετά, αν δεν υπάρξει κάθετη πτώση στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων, θα έρθουν στην επικαιρότητα οι πολύμηνες αποδρομολογήσεις πλοίων με το πρόσχημα της ετήσιας συντήρησής τους, η μείωση των δρομολογίων, η παραπέρα μείωση της ταχύτητας των πλοίων και η συνδυαστική εκτέλεση δρομολογίων. Τέτοια περίπτωση είναι το δρομολόγιο Πειραιάς - Βαθύ Σάμου - Χίος - Μυτιλήνη. Μια κάποια λύση είναι και προσεγγίσεις σε μικρά νησιά (π.χ. Ψαρά), που δίνουν πρόσθετα έσοδα άγονης γραμμής στα πλοία.
Κατά τα λοιπά, οι εγχώριες ακτοπλοϊκές εταιρείες θα συνεχίσουν να αναζητούν μια καλύτερη τύχη στις διεθνείς αγορές, άλλες ναυλώνοντας πλοία και άλλες αναλαμβάνοντας να εξυπηρετήσουν γραμμές του εξωτερικού, ελπίζοντας πως θα βρουν εκεί την κερδοφορία που χρειάζονται για να επιβιώσουν. Εξαίρεση θα αποτελέσουν οι «Μινωικές Γραμμές», που ήδη έχουν διακηρύξει ότι στόχος τους είναι η μεγαλύτερη διείσδυσή τους στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά.


Τα οικονομικά αποτελέσματα
Η ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων των ακτοπλοϊκών εταιρειών για το 2016 δεν θα μπορούσε να βγει έξω από το πλαίσιο του ανταγωνισμού μεταξύ των ομίλων του κλάδου. Την Πέμπτη που μας πέρασε έγινε γνωστό ότι αναβλήθηκε η έκτακτη γενική συνέλευση της «Hellenic Seaways» μετά από αίτημα της Τράπεζας Πειραιώς, που κατέχει ως γνωστόν ένα πακέτο μετοχών της τάξης του 40% που ήδη έχει βγάλει προς πώληση. Η νέα ημερομηνία πραγματοποίησης της συνέλευσης ορίσθηκε η 16η του Μάη.
Μερικές μέρες νωρίτερα, οι «Μινωικές Γραμμές» σχολίασαν με αρνητικό τρόπο τα οικονομικά αποτελέσματα της «Hellenic Seaways». Η βασική κατηγορία που απευθύνεται προς τη διοίκηση της εταιρείας είναι το υψηλό κόστος απόκτησης και μετασκευής του «Νήσος Σάμος» και η δρομολόγησή του στο βόρειο Αιγαίο πέρυσι το καλοκαίρι σε μια γραμμή που δεν έδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Αυτό είχε ως συνέπεια, παρότι η εταιρεία ενέταξε στο στόλο της τρία επιπλέον πλοία («Νήσος Σάμος», «High Speed 7» και «Hellenic High Speed»), ο τζίρος της έμεινε στάσιμος στα 132 εκατ. ευρώ.
Επίσης, γίνεται λόγος για μείωση κατά 27% της λειτουργικής κερδοφορίας της εταιρείας, που διαμορφώθηκε στα 18 εκατ. ευρώ από 24,5 εκατ. ευρώ που ήταν το 2015. Κι αυτό παρότι σημειώθηκε χαμηλό 12ετίας στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων. Οι μη ορθές επιχειρηματικές κινήσεις επέφεραν την επιδείνωση της χρηματοοικονομικής θέσης της εταιρείας με τη μείωση των ταμειακών διαθεσίμων και τη σημαντική αύξηση των υποχρεώσεων της εταιρείας. Στην ανακοίνωσή τους οι «Μινωικές Γραμμές» επί της ουσίας ζητούν αλλαγή επιχειρηματικών σχεδίων και αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου για να αντιμετωπισθεί η διαμορφωθείσα κατάσταση.
Η κριτική των «Μινωικών Γραμμών» είναι βάσιμη από λογιστική σκοπιά. Ωστόσο, στην ανακοίνωση δεν γίνεται καμία αναφορά στο σχεδιασμό δρομολόγησης πλοίου στη γραμμή Σμύρνη - Μυτιλήνη - Θεσσαλονίκη, για την οποία αποκτήθηκε και μετασκευάστηκε το «Νήσος Σάμος». Η εν λόγω γραμμή είναι βέβαιο ότι ενδιαφέρει τις «Μινωικές Γραμμές», που αντιλαμβάνονται ότι μπορεί να αποδειχθεί πολλαπλά κερδοφόρα.
Τα οικονομικά αποτελέσματα των «Μινωικών Γραμμών» καταγράφουν μείωση του κύκλου εργασιών στα 150 εκατ. ευρώ από τα 162 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη της χρήσης διαμορφώθηκαν στα 20,7 εκατ. ευρώ από 17,69 εκατ. ευρώ.
Η «Attica Group»
H «Attica Group», που δραστηριοποιείται στο βόρειο Αιγαίο μέσω της «Blue Star», το 2016 είδε τον τζίρο της να υποχωρεί στα 268,61 εκατ. ευρώ όταν έναν χρόνο πριν, το 2015, ήταν 277,63 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη μετά από φόρους του ομίλου διαμορφώθηκαν στα 20,25 εκατ. ευρώ όταν το 2015 ήταν 33,18 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία σημειώνει πως τα παραπάνω αποτελέσματα αντικατοπτρίζουν σε σημαντικό βαθμό τον αντίκτυπο των προσφυγικών ροών στα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα καθώς και τον αυξημένο ανταγωνισμό στις ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Με λίγα λόγια, ο όμιλος δηλώνει ότι η προσφυγική κρίση του 2015 τού έφερε μεγάλα κέρδη. Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει το σημείο της ανακοίνωσης που αναφέρεται στον τζίρο από το βορειοανατολικό Αιγαίο. Ειδικότερα, το 2016 η εταιρεία πραγματοποίησε κατά 1,1% λιγότερα δρομολόγια από το 2015, ωστόσο μετέφερε κατά 10,8% λιγότερους επιβάτες, αύξησε κατά 5,1% τα Ι.Χ. που μετέφερε, ενώ μειώθηκαν κατά 11,9% τα φορτηγά που μπήκαν στα πλοία της. Να σημειωθεί ότι το μόνο πλοίο του ομίλου που ήταν δρομολογημένο στην περιοχή κατά το 2016 ήταν το «Blue Star 1», που εξυπηρετούσε και συνεχίζει να εξυπηρετεί τη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη. 
Ίσα βάρκα ίσα γιαλό έφερε τα οικονομικά της αποτελέσματα η «ΑΝΕΚ» το 2016, καθώς τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 0,6 εκατ. ευρώ. Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας διαμορφώθηκε στα 157,6 εκατ. ευρώ έναντι 159,8 εκατ. ευρώ το 2015. Τα λειτουργικά κέρδη του ομίλου διαμορφώθηκαν στα 25,6 εκατ. ευρώ από 29,6 εκατ. ευρώ που ήταν το 2015.