ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!

Δευτέρα 28 Δεκεμβρίου 2015

ΝΑΥΑΓΙΟ "ΔΥΣΤΟΣ"-19 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ-ΗΤΑΝ....ΕΓΚΛΗΜΑ -ΔΕΝ ΞΕΧΝΑΜΕ !!!

28 Δεκεμβρίου 2015

"ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ"Τρίτη 31 Δεκέμβρη 1996

ΚΥΜΗ (του απεσταλμένου μας ΘΑΝΑΣΗ ΛΕΚΑΤΗ).

Δεν ήταν ναυάγιο!
Ηταν έγκλημα
!

Από τα μεσάνυχτα του Σαββάτου, όλα είναι καθαρά.
Το τσιμεντάδικο πλοίο ΔΥΣΤΟΣ δεν έπεσε θύμα της κακοκαιρίας.
Βρισκόταν καιρό πριν σε προδιαγεγραμμένη πορεία ναυαγίου, με αποστολή να φέρει μερικές ακόμα χιλιάδες εκατομμύρια ματωμένα δολάρια στα ταμεία των εφοπλιστών. Με τίμημα τη ζωή 17 ναυτικών και τριών μελών των οικογενειών τους, που προστέθηκαν στη ματωμένη λίστα των θυμάτων του αδίστακτου εφοπλιστικού κεφαλαίου.
Η κακοκαιρία ήταν μόνο το πρόσχημα για το έγκλημα.
Η βιασύνη, με την οποία, ο υπουργός των εφοπλιστών Στ. Σουμάκης έσπευσε να υιοθετήσει την εντολή των αφεντικών του, να κηρυχθεί εκ του ασφαλούς ένοχος ο νεκρός καπετάνιος του ΔΥΣΤΟΣ, ενοχή που, αν κατοχυρωθεί, φέρνει στο εφοπλιστικό ταμείο ακέραιη την αποζημίωση από την ασφάλεια, καταχωρήθηκε, ήδη, στη συνείδηση του ναυτικού κόσμου ως η ομολογία των πραγματικών ενόχων
.

Παρά τα μαγειρέματα, οι εξόφθαλμες αντιφάσεις στις διάφορες "μαρτυρίες", που προσβάλλουν ευθέως τη μνήμη άξιων εργατών της θάλασσας, δεν μπόρεσαν να κρύψουν την αλήθεια που ομολογείται πλέον ανοιχτά πάνω από τα φέρετρα:
Το σαπάκι που ονομαζόταν ΔΥΣΤΟΣ ήταν ανερμάτιστο, τα "μπλακ άουτ" ήταν συνεχή.

Η εταιρία χρονομετρούσε τις φορτώσεις, πόσο μάλλον τα δρομολόγια.

Ο καπετάνιος εξαναγκάστηκε να εγκαταλείψει το ασφαλές αγκυροβόλιο της Σκιάθου, για να προλάβει το δρομολόγιο που είχε καθυστερήσει εξαιτίας της κακοκαιρίας. Τα μοιραία κύματα που μπατάρισαν το πλοίο βρήκαν μπροστά τους ένα κουφάρι από καιρό ανάξιο να πλέει.

Το "βύθισαν" χρόνια πριν.

Το ναυάγιο του ΔΥΣΤΟΣ τρία μίλια ανοιχτά της Κύμης άρχισε αρκετά χρόνια πριν
Στην καλύτερη των περιπτώσεων, όταν έγινε η μετασκευή του από "μπαλκ κάριερ" σε τσιμεντάδικο, μετασκευή που ανέβασε το κέντρο βάρους του πλοίου πάνω από το σημείο που οι πρώτοι ναυπηγοί του είχαν προβλέψει ως ικανό για να πλέει με ευστάθεια. Το επόμενο χτύπημα στο ήδη γέρικο σκαρί δόθηκε, όταν άρχισαν να τσιμεντάρονται τα ρήγματα με τις γνωστές στους ναυτικούς των τσιμεντάδικων λινάτσες.

Οταν και τα διάτρητα διπύθμενα άρχισαν να δηλώνουν ανικανότητα να εξασφαλίσουν ένα ικανοποιητικό "σαβούρωμα" για ευσταθή πλουν, τα συνεχή "μπλακ άουτ" της μηχανής έρχονταν πλέον μόνο ως τελική προειδοποίηση...

Η απόφαση της εταιρίας να δεξαμενίζεται το πλοίο κάθε δύο χρόνια, αντί για κάθε ένα και η μείωση της σύνθεσης του πληρώματος προανάγγειλαν το αναγκαστικό, πλέον, σήμα, που έστειλε η συσκευή "Επίρμπ" .,όταν ήρθε, τελικά, σε επαφή με τη θάλασσα.

Ο μόνος μάρτυρας

Μάταια, ο υπουργός Ναυτιλίας, παίρνοντας τη σκυτάλη από τον εκπρόσωπο της εφοπλιστικής εταιρίας, πάσχισε το μεσημέρι της Κυριακής να πείσει τους δημοσιογράφους ότι για όλα φταίει ο κακός καιρός.

Το κουφάρι του πλοίου, αδιάψευστος μάρτυρας, επιπλέει ακόμα.
Παρά το συνεχές τρενάρισμα της ρυμούλκησής του στα αβαθή - μήπως και βυθιστεί - το κουφάρι του πλοίου κουβαλά στα διπύθμενά του και τις πλευρικές λαμαρίνες την αλήθεια.
Και θα συνεχίσει να είναι ο πλέον και μόνος έγκυρος μάρτυρας του εγκλήματος, αν έγκαιρα απαγορευτεί στην εφοπλιστική εταιρία και τα "συνεργεία" της κάθε πρόσβαση στο πλοίο. Αν γίνει τελικά κατορθωτό να στηθεί ξανά όρθιο - τα τεχνικά μέσα υπάρχουν - για να γίνει μία και μοναδική δοκιμή εξασφάλισης ευστάθειας, με παρόντες τα συνδικάτα των ναυτεργατών και τους συγγενείς των 20 μαρτύρων της ναυτικής οικογένειας.

Η κραυγή

Τα όσα με δεκάδες σελίδες δελτίων Τύπου, χαλκευμένων στοιχείων και συνεντεύξεις επί συνεντεύξεων, επιχείρησαν να περάσουν στην κοινή γνώμη ο υπουργός Ναυτιλίας και η εφοπλιστική εταιρία (περί κακοκαιρίας και ευθύνης του πλοιάρχου) στέκουν έωλα μπροστά σε κείνη τη γροθιά που χτυπούν στην πόρτα του νοσοκομείου της Κύμης οι συγγενείς των 20, κάθε που ένα πτώμα ανασύρεται από το ΔΥΣΤΟΣ και παίρνει το δρόμο για την αναγνώρισή του.

Οι μπράβοι της εταιρίας, που πλημμύρισαν την παραλία της Κύμης, παριστάνοντας τους ναυτικούς που ελεεινολογούν τον πλοίαρχο για την "κακή" απόφασή του, αποκαλύπτονται νάνοι, όταν ένας ξάδερφος, μια γυναίκα, μια μάνα, στέκονται εκεί στην προβλήτα και αναγνωρίζουν στην πρώτη ματιά ως δικό τους έναν δουλευτή της θάλασσας, για τον οποίο λίγο αργότερα θα ακουστεί η κραυγή: Είναι ο μπαμπάς μου! Είναι ο Σωτήρης! Είναι ο Νικήτας!
---------------------------------------------------------------------------
"ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ"

Παρασκευή 28 Σεπτέμβρη 2001

Ενοχοι όλοι οι κατηγορούμενοι

Η καταδικαστική απόφαση για τους υπεύθυνους της «ΑΝΕ - ΗΡΑΚΛΗΣ» και του «Ελληνικού Νηογνώμονα» ανέδειξε και τις ευθύνες του υπουργείου Εμπορικής ΝαυτιλίαςΔικαίωση για τους 20 νεκρούς του «ΔΥΣΤΟΣ»

Ηταν ναυτικό έγκλημα!
κρίνοντας ενόχους την πλοιοκτήτριαΑυτό δέχτηκε χτες το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά για το τραγικό ναυάγιο του τσιμεντάδικου πλοίου «ΔΥΣΤΟΣ», εταιρία «ΑΝΕ - ΗΡΑΚΛΗΣ» (θυγατρική της πολυεθνικής ΑΓΕΤ) και τον «Ελληνικό Νηογνώμονα». Το δικαστήριο καταδίκασε σε 7 χρόνια φυλακή τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της πλοιοκτήτριας εταιρίας Ν. Μαύρο και τον τότε πρόεδρο και γενικό τεχνικό διευθυντή του «Ελληνικού Νηογνώμονα» Τ. Λυσιμάχου και Δ. Μελισσηνό, αντίστοιχα!Επίσης 5ετή «καμπάνα» έριξε σε άλλα πέντε μέλη της διοίκησης της «ΑΝΕ - Ηρακλής», καθώς και στον επιθεωρητή του «Νηογνώμονα» κ. Τόλη, ο οποίος, κατ' εντολήν των παραπάνω, έβαλε την υπογραφή του στα ψευδή πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του πλοίου.

Η απόφαση αυτή, ταυτόχρονα, έρχεται να καταδείξει με ανάγλυφο τρόπο τις εγκληματικές ευθύνες της κυβέρνησης και του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας για την πλήρη κάλυψη που παρείχε και εξακολουθεί να παρέχει στο επικίνδυνο δίδυμο εφοπλιστές - «Νηογνώμονας».

Αλλωστε, όλων οι μνήμες έχουν καταγράψει τις δηλώσεις του υπουργού Στ. Σουμάκη στις 29 Δεκέμβρη 1996, δηλαδή την επομένη του ναυαγίου και όταν ακόμα ανασύρονταν τα πτώματα των 20 νεκρών ότι: «Φταίει ο πλοίαρχος»!

Το σκεπτικό της απόφασης του δικαστηρίου δέχεται ότι το πλοίο ήταν «αναξιόπλοο» με ευθύνη της εταιρίας και ότι με προτροπή ειδικά του Ν. Μαύρου οι δύο αρμόδιοι του «Ελληνικού Νηογνώμονα» και ο επιθεωρητής εξέδωσαν στο πλοίο τρία πιστοποιητικά αξιοπλοΐας, τα οποία δεν είχαν σχέση με την πραγματική κατάσταση του πλοίου.

Το σκεπτικό αυτό έρχεται να επιβεβαιώσει τις καταγγελίες της ΠΕΜΕΝ, του ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ και ναυτεργατών, όπως του πλοιάρχου Ελευθερίου, που σε όλη τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας δέχτηκαν τόνους λάσπης.
Συγκεκριμένα, το δικαστήριο απέδωσε στους Ν. Μαύρο, Τ. Λυσιμάχου και Δ. Μελισσηνό τις κατηγορίες: Ηθική αυτουργία από αμέλεια, πρόκληση ναυαγίου, ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή και σωματική βλάβη.
Στους υπόλοιπους απέδωσε τις ίδιες κατηγορίες, εκτός από αυτήν της ηθικής αυτουργίας
.

Η Αθηνά Τσάλου, σύζυγος του νεκρού ασυρματιστή του «ΔΥΣΤΟΣ», μέλος της μίας και μοναδικής οικογένειας, με δικηγόρο τον Τάκη Παπαθεοδωρόπουλο, που τα έβαλε με τα ...«μεγαθήρια», σχολιάζοντας την απόφαση, δήλωσε: «Επιβεβαιώνονται οι καταγγελίες για την άθλια κατάσταση του καραβιού. Εχουμε ακόμα πολύ αγώνα μπροστά μας. Ομως, η απόφαση αυτή αποτελεί κάποια ανακούφιση».
-------------------------------------------------------------------------
ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ "ΔΥΣΤΟΣ"
Και νέα συγκλονιστικά στοιχεία

Με πρόχειρα λαμαρινένια μπαλώματα πάνω σε ρήγμα, ταξίδευε το μοιραίο πλοίο, αποκαλύφθηκε χτες κατά τη διάρκεια νέας δίκης στο Πρωτοδικείο Πειραιά!
Το μοιραίο τσιμεντάδικο πλοίο ΔΥΣΤΟΣ δεν ήταν μόνο σάπιο ως το κόκαλο, αλλά ταξίδευε και με λαμαρινένια μπαλώματα (επιθέματα) κολλημένα με πρόχειρο τρόπο, τα οποία απέκρυβαν η πλοιοκτήτρια εταιρία ΑΓΕΤ - ΗΡΑΚΛΗΣ και η ιδιωτική εταιρία "Ελληνικός Νηογνώμονας ΑΕ"!

Τα νέα στοιχεία για το τραγικό ναυάγιο, ήρθαν στο φως χτες στο Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά (πρόεδρος του δικαστηρίου ήταν η κ. Παρασκευά), κατά τη διάρκεια εκδίκασης της αίτησης ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσαν εναντίον της πλοιοκτήτριας εταιρίας, οι οικογένειες πέντε ακόμα πνιγμένων και επιβεβαιώνουν για πολλοστή φορά ότι η πλοιοκτήτρια εταιρία, σε αγαστή συνεργασία με την ιδιωτική εταιρία "Ελληνικός Νηογνώμονας ΑΕ", έστειλαν μπάρκο στο θάνατο 20 ανθρώπους, αποκρύβοντας ότι το πλοίο ήταν πλωτό φέρετρο!

Η κατάθεση του τεχνικού συμβούλου των οικογενειών Ιωάννη Αγγελάκη ήταν καταπέλτης. Οπως είπε, η ύπαρξη πρόχειρου μπαλώματος (το οποίο είναι παράνομο) στην αριστερή πλευρά του πλοίου που είχε τοποθετηθεί κάτω από το χώρο του φορτίου και πάνω από τις δεξαμενές έρματος, αποδεικνύει ότι σε αυτό το επικίνδυνο σημείο υπήρχε ρήγμα, που με τους κλυδωνισμούς του πλοίου και την ταλάντωσή του, άνοιξε περισσότερο!

Το ρήγμα το οποίο αναφέρεται στην πορισματική έκθεση των πραγματογνωμόνων και έχει φωτογραφηθεί από δύτη που είχε διορίσει το Ανακριτικό Συμβούλιο Ναυτικών Ατυχημάτων,δεν παρουσιάζεται στα πιστοποιητικά του "Ελληνικού Νηογνώμονα", πράγμα που σημαίνει - σύμφωνα με τον Ι. Αγγελάκη - ότι δεν το γνώριζε και ο καπετάνιος, ώστε να μπορεί να υπολογίσει τη "διαγωγή" του πλοίου!Ο ίδιος ανέφερε ότι η εισροή υδάτων από το ρήγμα δεν μπορούσε να γίνει αρχικά αντιληπτή από ολόκληρο το πλήρωμα.

Αλλά προφανώς το αντιλήφθηκαν οι ναυτεργάτες, που έκαναν βάρδια στη μηχανή, όταν άκουσαν τη βοή του νερού, καθώς στο πέρασμά του έσπαγε τις διαβρωμένες φραχτές (τοιχώματα) των διπύθμενων.
Μάλιστα, ήταν τόσο σάπιες, ώστε να βρεθεί νερό ακόμα και στο δεξιό (Νο 4) διπύθμενο του πλοίου, όταν το ρήγμα ήταν στην αριστερή πλευρά του πλοίου!

Ετσι εξηγείται και το γεγονός, σύμφωνα με τον τεχνικό σύμβουλο, ότι ο τρίτος μηχανικός έφυγε εσπευσμένα από το μηχανοστάσιο, το πτώμα του οποίου βρέθηκε στην Κρήτη, ενώ φορούσε ακόμα τη λαδωμένη φόρμα του και αγνοείται ακόμα ο λαδάς Θανάσης Παπαϊωάννου. Διαφορετικά θα τους βρίσκανε μέσα στη μηχανή.

Ο τεχνικός σύμβουλος της πλοιοκτήτριας εταιρίας, Αντώνης Ματθαίου,στην προσπάθειά του να αποδείξει ότι το ρήγμα και το επίθεμα δημιουργήθηκαν μετά το ναυάγιο (!) από κάποιους για λόγους σκοπιμότητας, αποκάλυψε το πόσο πρόχειρα είχε κολληθεί το μπάλωμα!
Ομως, ο ίδιος "έμεινε στον αέρα", όταν οι συνήγοροι των οικογενειών Μικές Κουντούρης και Αναστασία Στάικου,καταθέτοντας μεγεθυμένη φωτογραφία του επιθέματος, απέδειξαν ότι το επίθεμα είχε κολληθεί πριν το ναυάγιο, αφού, οι κολλήσεις είχαν το ίδιο χρώμα με άλλα σημεία του πλοίου που σημαίνει ότι, αν κάποιος κόλλησε τη λαμαρίνα μετά το ναυάγιο του πλοίου, θα ήταν αδύνατο να τη βάψει στο βυθό!Να σημειωθεί ότι εναντίον της ΑΓΕΤ και της ιδιωτικής εταιρίας "Ελληνικός Νηογνώμονας" έχει ασκηθεί ποινική δίωξη από τον Προϊστάμενο Εισαγγελίας Πειραιά κ. Φραγκιαδάκη, σε βαθμό κακουργήματος, ενώ, το Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά έχει ήδη εκδώσει δύο αποφάσεις με τις οποίες αποδέχεται τις αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσαν οικογένειες των πνιγμένων εναντίον της ΑΓΕΤ.
--------------------------------------------------------------------------
"Βήμα"

Κυριακή 9 Μαρτίου 1997

Το πόρισμα για το «Δύστος»


Πού καταλήγουν οι έρευνες των ειδικών για τις συνθήκες υπό τις οποίες συνέβη το τραγικό ναυάγιο, μετά και τα νεότερα στοιχεία που προέκυψαν

Η κακή φόρτωση, η μετατόπιση φορτίου και τα κενά της νομοθεσίας .

ΣΤΗ μετατόπιση φορτίου λόγω των μετασκευών που υπήρξαν στο «Δύστος», στην προβληματική φόρτωση του πλοίου από το λιμάνι του Βόλου αλλά και σε ορισμένα «κενά» της νομοθεσίας από τα οποία επωφελούνται οι πλοιοκτήτριες εταιρείες αποδίδεται το τραγικό ναυάγιο στις 29 Δεκεμβρίου 1996.Αυτό είναι, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», το βασικό συμπέρασμα των Λιμενικών Αρχών και της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Χαλκίδας, οι οποίες έχουν την αρωγή τεσσάρων ειδικών πραγματογνωμόνων στην έρευνα που διεξάγουν για τις αιτίες που προκάλεσαν το πολύνεκρο περιστατικό στα ανοιχτά της Κύμης.

Ταυτόχρονα, στην έρευνα των τεχνικών δεδομένων και των όσων συνέβησαν πριν από την ανατροπή του «Δύστος», φαίνεται ­ σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής ισχύοντα ­ ότι δεν θα επιρρίπτεται ουδεμία ευθύνη στον δόκιμο ανθυποπλοίαρχο Χρήστο Αναγνώστου, του οποίου οι κινήσεις απεγκλωβισμού του και αποφυγής του μοιραίου προκάλεσαν σειρά ερωτημάτων και απασχόλησαν επί μακρόν τους αρμοδίους.

Το πόρισμα πρόκειται να ολοκληρωθεί εντός των ημερών, αφού συνεκτιμηθούν και κάποιες συμπληρωματικές καταθέσεις.

Η προανάκριση του Λιμενικού ­ μετά από σχετική εντολή του προϊσταμένου Εισαγγελίας Πρωτοδικών Χαλκίδας κ. Ι. Αγγελή ­, που διεξάγεται εκτός των άλλων σε διαρκή συνεργασία με τους πραγματογνώμονες κκ. Η. Στεφανάκο, Αχ. Κακκαραντζα, Κ. Βούτο και Δ. Πετρόγγονα, αλλά και οι περαιτέρω έρευνες κατατείνουν στη διαπίστωση ότι η ύπαρξη ελεύθερων επιφανειών, ­ λόγω ακριβώς αυτών των μετασκευών ­ στον χώρο φόρτωσης του πλοίου και η ύπαρξη ενός μετακινούμενου προεξέχοντος «όγκου» τσιμέντου, δημιούργημα πιθανόν της κακής, πρόχειρης φόρτωσης του πλοίου και της επακόλουθης ανισοκατανομής του φορτίου, στάθηκαν ­ σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής έρευνες ­ οι κυριότερες αιτίες του ναυαγίου.

Οπως φαίνεται να καταλήγουν οι ερευνητές, τα τεχνικά προβλήματα, σε συνδυασμό με την πλημμελή, βιαστική φόρτωση του πλοίου εμπόδισαν το «Δύστος» να αποκτήσει εν μέσω θαλασσοταραχής «επαρκή ροπή επαναφοράς».

Το «Δύστος» άρχισε προοδευτικά να προχωρεί με κλίση ­ προς τη μία κατεύθυνση ­ από 30 ως 90 μοίρες και ακολούθως ανετράπη.

Μεσολάβησε, όπως διαπιστώνεται, το «μπλακ άουτ», όχι λόγω της εισροής των υδάτων, όπως είχε αναφερθεί αρχικά, αλλά λόγω της έλλειψης λαδιών και της διάλυσης των αντλιών στη μηχανή και στην ηλεκτρογεννήτρια του πλοίου, που προήλθε από τη μεγάλη κλίση που είχε αποκτήσει πλέον το «Δύστος».

Ολα συνέβησαν εντός μερικών δευτερολέπτων...

Οι ερευνητές της υπόθεσης, που επιχειρούν να «αναπαραστήσουν» την τελική φάση της πορείας του μοιραίου πλοίου και να εντοπίσουν τα ακριβή προβλήματα ευστάθειας προ της βύθισής του, ανέλυσαν καρέ καρέ το φιλμ που τράβηξαν οι δύτες του Λιμενικού από το κουφάρι του «Δύστος» και εντόπισαν σημαντικά ευρήματα.

Από την άλλη πλευρά, αναμένεται εντός των επόμενων ημερών να προχωρήσουν ­ στις αρμόδιες Λιμενικές Αρχές ­ σε συμπληρωματικές καταθέσεις για περισσότερες διευκρινίσεις ορισμένοι μάρτυρες, οι οποίοι κατέθεσαν με απόλυτη «διακριτικότητα» και οι οποίοι στις αρχικές τους αναφορές φαίνονταν να γνωρίζουν ζητήματα που μπορεί να διαφωτίσουν τις συνθήκες του ναυαγίου.

Από την έρευνα, πάντως, και την αναζήτηση στοιχείων από τους αρμοδίους διαπιστώθηκε ότι, παρά τις αρχικές αναφορές των υπευθύνων της ΑΓΕΤ «περί εορταστικής χαλαρότητας στους ρυθμούς μεταφοράς των φορτίων τσιμέντων», όλα τα διαθέσιμα πλοία της τσιμεντοβιομηχανίας μετέφεραν εκείνο το χρονικό διάστημα 10.000 τόνους τσιμέντου, σχεδόν δηλαδή την ανώτερη ποσότητα που μπορούν να μεταφέρουν!

Ακόμη, παρ' ό,τι οι υπεύθυνοι της εταιρείας υποστήριζαν αρχικά ότι το πλοίο είχε μόνο 30 τόνους καύσιμα, το συνολικό ποσό που αντλήθηκε από τις δεξαμενές του πλοίου ήταν 140 τόνοι πετρελαίου!Προ μερικών ημερών, ο πραγματογνώμονας κ. Ηλίας Στεφανάκος μετέβη αιφνιδιαστικά στον Βόλο και παρακολούθησε τη φόρτωση των τσιμεντάδικων, προκειμένου να εντοπίσει αν υπήρχαν παραλείψεις που επηρέασαν την ευστάθεια του «Δύστος».

Οσον αφορά τον ρόλο του δόκιμου ανθυποπλοίαρχου κ. Χρήστου Αναγνώστου, οι τεχνικοί και οι υπεύθυνοι της προανάκρισης δεν προσδιόρισαν σημαντικές αντιφάσεις στις καταθέσεις του για τις κινήσεις του προ της βύθισης του πλοίου, οι οποίες φαίνεται ότι επαληθεύονται από τα μέχρι στιγμής ευρήματα.

Οι ειδικοί φαίνεται να αποκλείουν το ενδεχόμενο ο δόκιμος να έπεσε στη θάλασσα και η βύθιση του πλοίου να συνέβη στη διάρκεια ελιγμού για την περισυλλογή του. Από κανένα στοιχείο δεν προκύπτει η περίπτωση της «θανατηφόρου μανούβρας».
Ο τρόπος και το σημείο κοπής του σκοινιού, που έδενε τη σωσίβια λέμβο με το πλοίο φαίνεται ότι επιβεβαιώνει τελικά τους ισχυρισμούς του νεαρού και απορρίπτει τη σεναριογραφία για πτώση του στη θάλασσα προ του ναυαγίου...

Ορισμένες άλλες αναφορές του νεαρού ναυτικού για την έκπληξη του υποπλοιάρχου για την κλίση μιας μοίρας του «Δύστος» ή για την εκτίμηση της γωνίας πλεύσης που είχε το πλοίο προτού βυθιστεί θεωρούνται μειωμένης σημασίας που ουδεμία σχέση έχουν με τα αίτια του ναυαγίου.

ΒΑΣΙΛΗΣ Γ. ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ
--------------------------------------------------------------------------
tvxs


Δευ 28/12/2009

Δεκατρία χρόνια από το πολύνεκρο ναυάγιο του «Δύστος»

Στις 29 Δεκεμβρίου του 1996, το ελληνικό εμπορικό φορτηγό –πλοίο «Δύστος» εντοπίστηκε να επιπλέει ανεστραμμένο, 3.5 μίλια ανατολικά της Κύμης. Από το κουφάρι ανασύρθηκαν νεκροί 20 από τους επιβαίνοντες, ενώ εντοπίστηκε ζωντανός μόνο ένας άντρας από το πλήρωμα.

Το «Δύστος» είχε ολικό μήκος 100 μέτρα, ολική χωρητικότητα 4.045 κόρους, καθαρή χωρητικότητα 2.205 κόρους και μεταφορική ικανότητα 5.600 τόνων "χύδην φορτίου". Το φορτηγό – πλοίο είχε ναυπηγηθεί το 1970 και το προηγούμενο όνομά του, πριν την αγορά του από την ΑΓΕΤ προκειμένου να καλύψει τις μεταφορικές ανάγκες της εταιρίας για το «χύμα» τσιμέντο, ήταν «MINA ENTREGO».

Το Φ/Γ «Δύστος», με Πλοίαρχο τον Ιωάννη Τσιτσιρίκη και πλήρωμα 21 Έλληνες ναυτικούς, απέπλευσε από τις εγκαταστάσεις της ΑΓΕΤ-Ηρακλής Βόλου στις 26 Δεκεμβρίου του 1996, φορτωμένο με 5.300 τόνους τσιμέντο.

Το πλοίο είχε προορισμό τις εγκαταστάσεις λιμένος Δραπετσώνας, όμως, εξαιτίας των ιδιαίτερα κακών καιρικών συνθηκών, το φορτηγό-πλοίο προσέγγισε σε νότιο όρμο της νήσου Σκιάθου.

Το «Δύστος» παρέμεινε εκεί για 2 ημέρες, αφού οι θυελλώδεις άνεμοι και η φουρτούνα δεν κόπαζαν. Τελικά, ο Πλοίαρχος, πιθανόν κατόπιν και παρότρυνσης του πληρώματος για να επιστρέψουν σπίτι τους για την Πρωτοχρονιά, αποφάσισε να αποπλεύσει και να συνεχιστεί το ταξίδι προς τον Πειραιά.

Η τελευταία φορά που καταγράφηκε επικοινωνία του Φ/Γ «Δύστος», ήταν στις 20.00 όταν επικοινώνησε με το εμπορικό motorship «Λένα».


Την επόμενη μέρα, γύρω στις 05.15, το αλιευτικό Α/Κ «Σαρωνικός» εντόπισε το «Δύστος» να πλέει ανεστραμμένο 3,5 ανατολικά της Κύμης, ενώ εντόπισε και έσωσε τον δόκιμο πλοίαρχο Χρήστο Αναγνώστου.
Η σαφής μαρτυρία του δοκίμου Χρήστου Αναγνώστου ήταν καθοριστική: το πλοίο έφερε για μεγάλο χρονικό διάστημα μεγάλη κλίση, λόγω της πίεσης των κυματισμών, προς τη μία πλευρά και τα προβλήματα ευστάθειας που δημιουργούσαν οι ελλείψεις και οι κακοτεχνίες οδήγησαν στην ανατροπή και στη βύθιση.

Στο ναυάγιο του «Δύστος» έχασαν την ζωή τους 20 επιβαίνοντες, οι οποίοι εντοπίστηκαν πνιγμένοι μέσα στο πλοίο.
Στα πτώματα αναγνωρίστηκαν ο Πλοίαρχος, ο Υποπλοίαρχος, ο Ανθυποπλοίαρχος, ο Ραδιοτηλεγραφητής, οι Α΄, Β΄ και Γ΄ Μηχανικοί, 9 ναύτες, 1 Λιπαντής, ο Μάγειρας, ο βοηθός θαλαμηπόλου, η σύζυγος και η κόρη του Α΄ Μηχανικού, η σύζυγος του Β΄ Μηχανικού ενώ, αργότερα, το Ρ/Κ Μανωλάκης που είχε σπεύσει στη περιοχή για βοήθεια στις έρευνες εντόπισε τα πτώματα ενός ακόμα ναύτη, ένας λιπαντής και του έτερου Γ΄ Μηχανικού.

Από την έρευνα των πραγματογνωμόνων ως αιτία του ναυαγίου θεωρήθηκε αναμφίβολα η μετατόπιση φορτίου η οποία και επέφερε την αύτανδρη ανατροπή του πλοίου. Πιθανοί λόγοι που εξετάσθηκαν και θεωρήθηκαν ως υπαίτιοι της μετατόπισης του φορτίου ήταν:
α) Αιφνίδιο σβήσιμο της μηχανής, κοινώς λεγόμενο μπλακ-άουτ (Black-out) με συνέπεια να "διπλαρώσει" κοινώς το πλοίο στον υφιστάμενο κυματισμό με επακόλουθο τον μεγάλο διατοιχισμό κοινώς μπότζι ή
β) Να συνέβη απώλεια πρόωσης, δηλαδή να προκλήθηκε κοινώς ξενέρισμα της προπέλας λόγω μεγάλου προνευστασμού, κοινώς λεγόμενο σκαμπανεύασμα και να βρέθηκε το πλοίο έρμαιο των πλευρικών κυμάτων, ή
γ) Να συνέβη απώλεια χειρισμού πηδαλίου, που σημαίνει ότι μπορεί να κόλλησε κοινώς το τιμόνι, γεγονός που συμβαίνει τακτικά σε πλοία κυρίως σε γρήγορες και απότομες αλλαγές κλίσης του πηδαλίου, ή τέλος
δ) Να συνέβη λάθος στροφή (κλίση πηδαλίου) και κατά διεύθυνση και κατά μέγεθος αριστερά αντί δεξιά, στραβοτιμονιά κοινώς, λαμβάνοντας υπ΄ όψη την πορεία του πλοίου και την διεύθυνση του υφιστάμενου στη περιοχή κυματισμού που να επέφερε τον μοιραίο διατοιχισμό.

Σήμερα, το κουφάρι του «Δύστος» κείται στο λασπώδη βυθό του κόλπου Κεφαλά, 2.5 μίλια μακριά από το λιμάνι της Κύμης, ενώ πάνω του έχει αναπτυχθεί έντονη υποθαλάσσια βλάστηση.


51 χρόνια φυλακή για το πολύνεκρο ναυάγιο

Έπειτα από τέσσερις μήνες πολύωρων συνεδριάσεων, το 2001, αλλά και αντεγκλήσεων των συνηγόρων υπεράσπισης με τους συγγενείς των θυμάτων, το δικαστήριο επέβαλε για το ναυάγιο του «Δύστος»:
Επταετείς καθείρξεις στους Διονύση Μελισσινό, τεχνικό διευθυντή του «Ελληνικού Νηογνώμονα», Νίκο Μαύρο, αρχιπλοίαρχο της ΑΓΕΤ, Τριαντάφυλλο Λυσιμάχου, πρώην πρόεδρο του «Ε.Ν.» και νυν διευθύνοντα σύμβουλο στις θυγατρικές εταιρείες της Αγροτικής Τράπεζας, «Αγροτική Ασφαλιστική» και «Αγροτική Ζωής».
Σε 5ετή φυλάκιση καταδικάσθηκαν οι Κ. Ριτσώνας, Σ. Παπασπηλιωτόπουλος, Γ. Νικολόπουλος, Κ. Σιαβέρης, Δ. Τόλης και Χ. Μετζελόπουλος, ανώτερα διοικητικά στελέχη της ναυτιλιακής εταιρείας της ΑΓΕΤ, πλοιοκτήτριας του «Δύστος».

Η καταδίκη των εννέα κατηγορουμένων είχε διαφανεί από την αγόρευση του εισαγγελέα της έδρας, Λεωνίδα Νικολόπουλου, ο οποίος -με βάση το πόρισμα του Ανώτατου Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων (ΑΣΝΑ)- ζήτησε την ενοχή τους, τονίζοντας ότι τα μέλη της διοίκησης της ΑΓΕΤ είχαν επιλέξει να μην προβαίνουν στις προβλεπόμενες από το νόμο συντηρήσεις στο «Δύστος» λόγω υψηλού κόστους.
Για τα δύο ανώτερα στελέχη του «Ελληνικού Νηογνώμονα», Δ. Μελισσινό και Τριαντάφυλλο Λυσιμάχου, ο εισαγγελέας εκτίμησε ότι με τη στάση τους «βοηθούσαν» στη χορήγηση πιστοποιητικών κλάσης του πλοίου, χωρίς να έχουν πραγματοποιηθεί οι αντίστοιχες επιθεωρήσεις.

Μεταξύ των κατηγορουμένων ήταν και ο τότε πρόεδρος του «Ελληνικού Νηογνώμονα», Περικλής Παναγόπουλος, για ηθική αυτουργία στην έκδοση ψευδών βεβαιώσεων και αφορά τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας που χορήγησε ο Ελληνικός Νηογνώμονας στο πλοίο ένα χρόνο πριν από το ναυάγιο της 28ης Δεκεμβρίου του 1996.

Ο κ. Παναγόπουλος απαλλάχθηκε αφού είχε παραιτηθεί από τη θέση του στον Ελληνικό Νηογνώμονα ένα χρόνο νωρίτερα.

Μετά την ανάγνωση των ποινών, οι εννέα καταδικασθέντες, που δέχθηκαν σιωπηλά την καταδίκη τους, άσκησαν έφεση και αφέθηκαν ελεύθεροι.