ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!

Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2014

ΝΙΚΟΣ ΣΥΡΜΑΛΕΝΙΟΣ:Eίμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι με τη νέα σύμβαση, η οποία κυρώνεται εσπευσμένα στη Βουλή. Πιστεύουμε ότι πολύ σύντομα, μια νέα κυβέρνηση με «κορμό» το ΣΥΡΙΖΑ, θα σταματήσει τη διαδικασία της ιδιωτικοποίησης!

http://pireas2day.gr          αναδημοσίευση
Ημερομηνία δημοσίευσης: 21/12/2014
Η συζήτηση στη Βουλή για τη συμφωνία ΟΛΠ-Cosco
Έντονη συζήτηση έγινε, το Σάββατο, στην Βουλή- δεύτερη μέρα της συζήτησης του νομοσχεδίου του ΥΠΕΚΑ- για την τροπολογία- γίγαντα του λεγόμενου «φιλικού διακανονισμού» ΟΛΠ και Cosco, η οποία εγκρίθηκε, τελικά, με τις ψήφους της κυβέρνησης (ΝΔ- ΠΑΣΟΚ) και των Ανεξάρτητων Ελλήνων.
Νωρίτερα, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ είχαν αποχωρήσει από την αίθουσα διαμαρτυρόμενοι για την «βροχή» τροπολογιών (σ.σ. έφτασαν τις 103), που είχαν κατατεθεί στο νομοσχέδιο, κάνοντας ειδική αναφορά στην επίμαχη τροπολογία, την οποία καταψήφισαν η Δημοκρατική Αριστερά (ΔΗΜ.ΑΡ) και εκ μέρους των Ανεξάρτητων ο κ. Γρηγόρης Ψαριανός.

Ιδιαίτερη κριτική, πάντως, από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ και ΔΗΜΑΡ έγινε για το γεγονός ότι δεν λήφθηκαν υπόψη οι παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το θέμα του «ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος».

Με την έναρξη της συζήτησης ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Παναγιώτης Κουρουμπλής επανέλαβε το αίτημα, που είχε θέσει, την Παρασκευή, η Αξιωματική Αντιπολίτευση για απόσυρση της συγκεκριμένης τροπολογίας ενώ η βουλευτής της ΔΗΜ.ΑΡ Νίκη Φούντα δήλωσε ότι το κόμμα της είναι αρνητικό σε αυτήν (για να διαβάσετε τι έγινε την Παρασκευή στη Βουλή πατήστε εδώ)

Λίγο αργότερα, ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης παίρνοντας τον λόγο υπεραμύνθηκε της συμφωνίας αναφέροντας , μεταξύ άλλων, τα εξής:
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με την με γενικό αριθμό 2138 και ειδικό 303 τροπολογία έρχεται προς κύρωση από τη Βουλή των Ελλήνων το ιδιωτικό συμφωνητικό δεύτερης τροποποίησης της από 25 Νοεμβρίου 2008 σύμβασης παραχώρησης των λιμενικών εγκαταστάσεων των Προβλητών 2 και 3 του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων της ανώνυμης εταιρείας «Οργανισμός Λιμένων Πειραιώς», όπως τροποποιήθηκε στις 26 Ιουλίου του 2011».
Θεωρώ εξαιρετικά ευτυχή τον εαυτό μου που εισηγούμαι στη Βουλή των Ελλήνων τη συγκεκριμένη τροποποίηση της σύμβασης. Είναι η κύρωση της μεγαλύτερης ξένης επένδυσης που έγινε στη χώρα από την εποχή που ενέσκηψε η κρίση.
Είναι μια σύμβαση με την οποία φιλοδοξούμε το 2021, όταν θα ολοκληρωθούν τα έργα, η αξία της παραχώρησης που έγινε το 2008 προς την COSCO να έχει διπλασιαστεί, δηλαδή από περίπου 560.000.000 ευρώ, να πάει στο 1.100.000.000 ευρώ. Είναι η σύμβαση η οποία θα φέρει το Λιμάνι του Πειραιά στην πρώτη θέση των λιμανιών της Μεσογείου.
Το 2008 παραχωρήθηκε στην COSCO ο Προβλήτας 2 και το δικαίωμα να κτίσει τον ανατολικό Προβλήτα 3. Προχώρησε η επένδυση, έγινε η επένδυση. Έφτασε περίπου στο 85% της δυναμικότητάς της φέτος. Έχει «ταβανώσει» ουσιαστικά η δυνατότητά της να εξυπηρετήσει περαιτέρω εμπορευματοκιβώτια. Έχουμε σπάσει το φράγμα των τριών εκατομμυρίων κοντέινερς, όταν πριν υπάρξει αυτή η διεθνής στρατηγική συμμαχία, μόνο τετρακόσια πενήντα χιλιάδες κοντέινερς διακινούνταν διά μέσου του Πειραιά. Και βεβαίως, έχουν ξεπεραστεί όλες οι προσδοκίες για τα έσοδα.
Σήμερα, λοιπόν, τι κάνουμε; Σήμερα δίνουμε το δικαίωμα στην COSCO να κτίσει στη θάλασσα το δυτικό κομμάτι του Προβλήτα 3, να το εξοπλίσει, να ικανοποιήσει μια υποχρέωση την οποία είχε αναλάβει ο ΟΛΠ τότε και δεν μπόρεσε να υλοποιήσει, να φτιάξει έναν καινούριο σταθμό πετρελαιοειδών για το λιμάνι του Πειραιά, τον οποίο ο ΟΛΠ έπρεπε να είχε λειτουργήσει από το 2012 και βέβαια να αναβαθμίσει και τον εξοπλισμό και σε αυτήν, αλλά και στις διπλανές προβλήτες.
Νομίζω ότι το ρίσκο το οποίο αναλαμβάνει η ελληνική πολιτεία σε σχέση με αυτήν τη σύμβαση όχι μόνο είναι μηδενικό αλλά έχουν καλυφθεί όλες οι προϋποθέσεις νομιμότητας για την επικύρωση αυτής της σύμβασης.
Η σύμβαση μονογράφτηκε το Νοέμβριο του 2013, μετά από συμφωνία ενός μνημονίου που υπογράψαμε τον Ιούνιο του 2013 και ξεκίνησε ένας αγώνας μέσα στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να εγκριθεί από όλες τις αρμόδιες αρχές και με πολύ μεγάλη πίεση –πολιτική, οφείλω να ομολογήσω- του Πρωθυπουργού, δικής μου και όλης της Κυβέρνησης, στα πλαίσια της Ελληνικής Προεδρίας καταφέραμε τον Ιούλιο να πάρουμε τις απαραίτητες εγκρίσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Στη συνέχεια, ήλθε ο προσυμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου και οι παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου ενσωματώθηκαν, επεκτάθηκε το σταθερό μίσθωμα που θα δίνει η COSCO, καλύφθηκαν οι προϋποθέσεις για το ελάχιστο εγγυημένο διακινούμενο όγκο κοντέινερς και βέβαια, σήμερα μετά την επικύρωσή τους και από τη Γενική Συνέλευση του ΟΛΠ, έρχεται για κύρωση από τη Βουλή.
(….) Από την 1η Ιανουαρίου του 2014 που συνδέθηκε επιτέλους το τρένο με το λιμάνι του Πειραιά, πάνω από εκατόν πενήντα αμαξοστοιχίες έχουν φύγει για την κεντρική Ευρώπη, το λιμάνι του Πειραιά έγινε πόλος επενδύσεων και πολλές μεγάλες εταιρείες ήλθαν και εγκαταστάθηκαν στον Πειραιά. Μεγάλες τηλεπικοινωνιακές εταιρείες της Κίνας, όπως η Samsung, η Hewllet Packard, η Sony, η GTE, η Huawei επιλέγουν πλέον τον Πειραιά ως τόπο διακίνησης των προϊόντων τους.
Έχουμε μια πρωτοφανή αύξηση στα πλοία, τα οποία προσεγγίζουν το λιμάνι, με πολλαπλά οφέλη για τη ναυτιλιακή μας οικονομία, όπως καβοδεσίες, ρυμουλκά, πετρελαιεύσεις, τροφοδοσίες, πρακτορικά κοκ. Παρότι είχε μειωθεί η εμπορική κίνηση και οι εισαγωγές είχαν πέσει πάρα πολύ όλα αυτά τα χρόνια, αυτό που βλέπουμε είναι μια ραγδαία αύξηση της κίνησης του λιμανιού και βέβαια, έχουμε σοβαρά οικονομικά οφέλη για τον ΟΛΠ.
Σήμερα ο ΟΛΠ έχει ξεπεράσει τα προσδοκώμενα έσοδα που είχε ως ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα και το 2013 και το 2014 από τις ΣΕΠ. Φέρνει περισσότερα λεφτά από το ελάχιστο εγγυημένο και βέβαια, θα συνεχίσει να τα φέρνει εφόσον επεκταθεί αυτή η σύμβαση.
(….) Άκουσα, λοιπόν, δύο επιχειρήματα από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ. Το πρώτο είναι ότι αιφνιδιάζεται η Βουλή. Δεν αιφνιδιάζεται κανείς. Τα κείμενα που σήμερα συζητάμε έχουν συζητηθεί και βρίσκονται στη διάθεση του καθενός, ήδη από το Νοέμβριο. Είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του ΟΛΠ και γραμμένα σε όλες τις εφημερίδες. Δεν αιφνιδιάζεται κανείς με αυτήν την εξέλιξη. Θέλω πραγματικά -το ζήτησα και στον προϋπολογισμό- να ακούσω τι θα πουν σήμερα.
Θα μας πουν πάλι για κινέζικους μισθούς; Θα μας πουν πάλι ότι κάνουμε τον Πειραιά «προτεκτοράτο» του Πεκίνου, όταν αυτό που προβλέπεται μόνο από τις εισφορές, τους φόρους μισθωτών υπηρεσιών, τους φόρους εισοδήματος και το ΦΠΑ να εισπράξουμε φέτος από το λιμάνι, ξεπερνά τα 65 εκατομμύρια ευρώ, τόσο από την εταιρεία που διαχειρίζεται το προσωπικό όσο και από την κύρια εταιρεία που διαχειρίζεται το σταθμό εμπορευματοκιβωτίων;
Εμείς προσπαθούμε να φέρουμε ανάπτυξη με πραγματικές δουλειές, όχι «πέτσινες», όχι επιδοτούμενες. Αυτή θα είναι η μεγαλύτερη επένδυση που γίνεται στη χώρα με την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, γιατί στο παρελθόν, όταν νομοθετούσαμε «στο πόδι» -και το ξέρετε πολύ καλά, κύριε Πρόεδρε- όταν αποκρατικοποιούσαμε τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά χωρίς τις απαραίτητες εγκρίσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ήλθε εκ των υστέρων η Ευρώπη και έβαλε δυσβάσταχτα πρόστιμα για κρατικές ενισχύσεις. Όλα αυτά οδήγησαν σήμερα τα ναυπηγεία στο να κλείσουν.
 (…)

Ο ΣΥΡΙΖΑ

Η αξιωματική αντιπολίτευση με την τοποθέτηση του βουλευτή Κυκλάδων και υπεύθυνου του Κοινοβουλευτικού Τομέα Ναυτιλίας, Νίκου Συρμαλένιου ανέδειξε τα εξής σημεία:

•    Θα ήθελα να προχωρήσω με το θέμα του φιλικού διακανονισμού. (…) Δεν αιφνιδιαστήκαμε καθόλου. Την ξέραμε τη νέα σύμβαση για το φιλικό διακανονισμό. Ήμασταν απόλυτα έτοιμοι. Και ήμασταν έτοιμοι, διότι ξέρουμε πολύ καλά -όπως ξέρει και όλη η Κυβέρνηση- ότι ο πολιτικός της χρόνος τελειώνει. Γι’ αυτό ακριβώς το λόγο έσπευσε άρον-άρον να φέρει και αυτήν τη σύμβαση να κυρωθεί από τη Βουλή ελάχιστα 24ωρα πριν κλείσει η θητεία αυτής της Βουλής.
Αναφέρθηκα και είπα για ποιους λόγους εμείς θεωρούμε ότι αυτή η σύμβαση είναι αντίθετη με το δημόσιο συμφέρον. Θα ήθελα, όμως, να επαναλάβω δύο σκανδαλώδη σημεία:
Πρώτον, είπε και το Ελεγκτικό Συνέδριο -το Ζ’ Τμήμα- πως υπάρχει τροποποίηση της αρχικής σύμβασης. Δεν είναι συνέχιση της ίδιας σύμβασης, αλλά νέα σύμβαση, αφού πρόκειται για μια νέα μεγάλη επένδυση ύψους 230 εκατομμυρίων ευρώ, με μεγάλο τεχνικό και οικονομικό έργο, κατασκευή προβλήτας ΙΙΙ κλπ..
Κατά συνέπεια, δεν είναι δυνατό να μην μπαίνει στη διαγωνιστική διαδικασία. Είναι προϋπόθεση ο νέος διαγωνισμός για να υπάρξει αυτή η σύμβαση. Αυτό είναι εκ των ων ουκ άνευ.
Δεύτερο σημείο: Ο φιλικός διακανονισμός αναστέλλει επ’ αόριστον την καταβολή του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος, αφού θέτει ως προϋπόθεση καταβολής αυτού του ανταλλάγματος το να φθάσει η Ελλάδα στα επίπεδα του ΑΕΠ του 2008 συν 2%, δηλαδή αναστέλλει την καταβολή κατά είκοσι πέντε περίπου χρόνια.
Παρά τη θετική γνωμάτευση και του δεύτερου κλιμακίου στο οποίο παραπέμφθηκε η απόφαση του ζ΄ κλιμακίου, σε αστραπιαίο χρόνο παραπέμφθηκε στο στ΄ κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Παρά τη θετική γνωμάτευση, έμεινε ο δεύτερος όρος από το Ελεγκτικό Συνέδριο, δηλαδή η μη καταβολή του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος. Παρά αυτόν τον όρο, συμφωνήθηκε από τη διοίκηση του ΟΛΠ και την COSCO η νέα αυτή σύμβαση και έγραψαν τον όρο αυτό στα παλαιότερα των υποδημάτων τους.
Το επιχείρημα ότι δίνεται στην COSCO το νέο έργο με απευθείας ανάθεση χωρίς διαγωνισμό ως αντιστάθμισμα της οικονομικής κρίσης από το 2010 και εντεύθεν, δεν στέκει, διότι το άρθρο 9 της αρχικής σύμβασης απαγορεύει οποιαδήποτε δραστηριότητα σε ακτίνα διακοσίων χιλιομέτρων.
Κατά συνέπεια, ήταν διασφαλισμένος ο μονοπωλιακός χαρακτήρας εκμετάλλευσης, αφού σε κανένα άλλο λιμάνι σε ακτίνα διακοσίων χιλιομέτρων δεν θα μπορούσε να υπάρξει η οποιαδήποτε ανταγωνιστική δραστηριότητα, ούτε στο Λαύριο, ούτε στην Ελευσίνα, ούτε στη Ραφήνα, σε αντίθεση μ’ αυτό, με το ν. 4150/2013 και τη σύσταση των τεσσάρων μεγάλων ανώνυμων εταιρειών των λιμενικών δικτύων και εν προκειμένω του λιμενικού δικτύου Αττικής στο οποίο συμπεριλαμβάνονται Πειραιάς, Λαύριο κλπ, όπου η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ προφανώς θα επιφέρει τη συνολική ιδιωτικοποίηση του λιμενικού δικτύου των λιμανιών της Αττικής και άρα θα καταστήσει την COSCO κυρίαρχο παίχτη.
Επιπλέον, σ’ ό,τι αφορά τον τερματικό σταθμό πετρελαιοειδών, σύμφωνα με την τροπολογία, η ΣΕΠ ΑΕ αναλαμβάνει να κατασκευάσει για λογαριασμό του ΟΛΠ το νέο τερματικό σταθμό πετρελαιοειδών τον οποίον ωστόσο θα αποπληρώσει ο ΟΛΠ.
Σημειώνεται ότι δεν υπάρχει μελέτη του ΟΛΠ που να αναφέρει ποιο θα είναι το κόστος του νέου σταθμού και κατά συνέπεια ο ΟΛΠ θα κληθεί να πληρώσει το κόστος που θα του ανακοινώσει η COSCO. Ωστόσο, αν κανείς διαβάσει το αναλυτικό πρακτικό, θα καταλάβει ότι το έργο δεν χαρίζεται στον ΟΛΠ, αλλά θα το αποπληρώσει ο Οργανισμός σε είκοσι δύο χρόνια και μάλιστα στο προτεινόμενο από την COSCO επιτόκιο.
Εν κατακλείδι, εμείς ως ΣΥΡΙΖΑ δεν έχουμε τίποτα με το κινέζικο κράτος και με την COSCO ως κρατική επιχείρηση της Κίνας. Βασίζουμε την κριτική μας και επιχειρηματολογούμε βάσει της υπεράσπισης του δημοσίου συμφέροντος της χώρας. Κατά την άποψή μας τα λιμάνια –και κυρίως το λιμάνι του Πειραιά που είναι το πρώτο λιμάνι της χώρας- αποτελούν κρίσιμο, νευραλγικό κόμβο για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας.
Απ’ αυτήν την άποψη, λοιπόν, είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι με τη νέα σύμβαση η οποία κυρώνεται σήμερα εσπευσμένα στη Βουλή και πιστεύουμε ότι πολύ σύντομα μια νέα κυβέρνηση με «κορμό» το ΣΥΡΙΖΑ θα σταματήσει τη διαδικασία της ιδιωτικοποίησης και θα επαναφέρει το λιμάνι του Πειραιά στο στρατηγικό του ρόλο ως νευραλγικός κόμβος οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης.

Η ΔΗΜ.ΑΡ

Η βουλευτής Α’ Πειραιά της Δημοκρατικής Αριστεράς Μαρία Ρεπούση για το ίδιο θέμα, απαντώντας στον υπουργό Ναυτιλίας ανέφερε τα εξής:
«Κύριε Υπουργέ, σας άκουσα με προσοχή, αλλά δεν μας είπατε τίποτα για την «ταμπακιέρα». Θα πω ποια είναι η «ταμπακιέρα» κατά τη γνώμη μας. Μας βγάλατε μια ομιλία γενικά για την ανάγκη της οικονομικής ανάπτυξης μέσα από τις συμβάσεις παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά και δεν μας είπατε τους όρους με τους οποίους επιχειρείτε να τροποποιήσετε την αρχική σύμβαση παραχώρησης, χωρίς καν να παίρνετε υπόψη σας τις παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, παρά συντάσσεται η ελληνική πολιτεία με τα συμφέροντα της Cosco.
Εμείς, ως Δημοκρατική Αριστερά, πιστεύουμε στις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για το αμοιβαίο όφελος και με τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος.
Τι κάνετε τώρα εσείς; Και θέλω την απάντησή σας σε αυτό, γιατί γενικά και αόριστα μας απαντήσατε σε κάτι άλλο. Έρχεται ο ΟΛΠ να υπογράψει ένα πρακτικό διαδικασίας φιλικής διευθέτησης τον Αύγουστο του 2013, με το οποίο συμφωνητικό τροποποιεί την αρχική σύμβαση παραχώρησης και συμφωνούν οι δύο πλευρές, μεταξύ άλλων, να αναλάβει η ΣΕΠ, η Cosco δηλαδή, την κατασκευή του δυτικού τμήματος. Το λέω έτσι για να γίνομαι κατανοητή.
Προσέξτε ποιο είναι το αντάλλαγμα, στο οποίο δεν αναφέρθηκε ο κύριος Υπουργός. Εξαιρείται από την καταβολή του εγγυημένου ανταλλάγματος, όχι μέχρι να ολοκληρώσει τα έργα, κάτι που είναι λογικό, αλλά μέχρι το ΑΕΠ της χώρας να ανέλθει στο επίπεδο του 2008 συν δύο. Δηλαδή, όπως λέει και η λαϊκή ρήση: «Φέξε μου και γλίστρησα».
Έρχεται τώρα το Ζ’ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και λέει ότι κωλύεται η υπογραφή της εν λόγω σύμβασης. Προσφεύγει η Cosco, έρχεται ένα δεύτερο Κλιμάκιο, το ΣΤ’, και θέτει δύο όρους. Γιατί δεν αποδέχεστε τους όρους που σας θέτει το Ελεγκτικό Συνέδριο;
Τι λέει, λοιπόν; Ότι η εξαίρεση αυτή της καταβολής του εγγυημένου ανταλλάγματος πρέπει να προσδιοριστεί χρονικά, δηλαδή μέσα σε επτά χρόνια να έχουν ολοκληρωθεί αυτά τα έργα της ανάπτυξης και τότε η εταιρεία να καταβάλει το εγγυημένο αντάλλαγμα που έχει προβλεφθεί στην αρχική σύμβαση παραχώρησης.
Εσείς δεν την ακούτε την παρατήρηση αυτή. Θέλετε ένα φιλικό διακανονισμό και τον φέρνετε να επικυρωθεί στη Βουλή. Να δούμε στην πραγματικότητα τι συνέπειες έχει για το δημόσιο συμφέρον. Είπαμε «ναι» στις συμπράξεις, αλλά να διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον.
Το πρώτο που κάνει είναι ότι ο διακανονισμός αυτός συνιστά μία απίστευτα θετική διάκριση υπέρ της εταιρείας αυτής. Η ΣΕΠ ΑΕ, η COSCO, πήρε το έργο αυτό γιατί κατέθεσε την πλέον συμφέρουσα προσφορά. Έτσι δεν είναι; Με αυτό που κάνετε εσείς στην ουσία αναιρείτε τον όρο στη βάση του οποίου υπεγράφη η αρχική σύμβαση, αφού της δίνετε το προνόμιο της εξαίρεσης για πάρα πολλά χρόνια, μέχρι να επανέλθει το ΑΕΠ στο επίπεδο του 2008 συν δύο. Άρα, αναιρείτε έναν από τους βασικούς όρους της αρχικής σύμβασης.   
Επίσης, με αυτήν την τροπολογία που έχετε φέρει να επικυρωθεί στη Βουλή, η ίδια η τροπολογία, το περιεχόμενο δηλαδή της νέας σύμβασης, δεν αντιστοιχεί σε όρους συνθήκης εμπορικής πράξης που θα είχανε συνάψει μεταξύ τους λογικοί επιχειρηματίες, συναλλασσόμενοι σε μία οικονομία ελεύθερης αγοράς. Και ο ένας θα βάλει χρήματα να αναπτύξει, να επεκτείνει και ο άλλος πρέπει, μόλις ολοκληρωθεί η επένδυση, να μπορεί να εισπράξει αυτά που οφείλει ο πρώτος να πληρώσει.
Εμείς την καταψηφίζουμε. Θεωρούμε ότι είναι επιζήμια για το δημόσιο συμφέρον. Μία εναλλακτική, ίσως, μέση λύση από τη δική σας τη μεριά θα ήταν να δεχθείτε τους όρους που θέτει το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Ευχαριστώ.

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Κύριε Πρόεδρε, μπορώ να έχω το λόγο;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Κύριε Υπουργέ, για ποιο σκοπό ζητάτε το λόγο;
ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Για να απαντήσω στους συναδέλφους.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Επειδή έχετε μιλήσει, γι’ αυτό το ρωτάω.
Θέλετε να κάνετε δευτερολογία; Θέλετε να περιμένετε να ολοκληρωθεί ο κατάλογος; Έχουμε ακόμα δύο ομιλητές.
ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Πολύ ευχαρίστως να περιμένω. Επειδή, όμως, ήδη έχει τοποθετηθεί ξεκάθαρα ο ΣΥΡΙΖΑ, δια μέσου του υπευθύνου ναυτιλίας, του κ. Συρμαλένιου, όπως και η Δημοκρατική Αριστερά, δια μέσω της κ. Ρεπούση, πάνω στο συγκεκριμένο θέμα, νομίζω ότι οφείλω ορισμένες απαντήσεις και έχουν το χρόνο να αναθεωρήσουν τις απόψεις τους και τους προκαλώ να τις αναθεωρήσουν.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Σας δίνεται ο λόγος.
ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Το 2008 η COSCO κέρδισε το διαγωνισμό, έναντι του ανταγωνιστή της, της Hutchison, διότι έδωσε το υψηλότερο ποσοστιαίο τίμημα 21% και στη συνέχεια, μετά το 2018, αν δεν κάνω λάθος, 24,5% του τζίρου της. Αυτό ήταν η βάση.  
Εμείς δεν θέλαμε να γίνει διαγωνισμός. Και απαντώ στο πρώτο επιχείρημα του ΣΥΡΙΖΑ ότι θα έπρεπε να γίνει διαγωνισμός γι’ αυτή τη διαδικασία. Γιατί με την αλλαγή των οικονομικών δεδομένων της χώρας, όπου πλέον τα εμπορευματοκιβώτια δεν κατευθύνονται στην εσωτερική αγορά, όπως το 2008, αλλά αποτελούν έργο μεταφόρτωσης, με πολύ πιο ανταγωνιστικό τιμολόγιο, ανταγωνιζόμενοι την Σμύρνη, το Port Said, τη Μάλτα, τη Βαρκελώνη, τη Νάπολη και άλλα λιμάνια στη λεκάνη της Μεσογείου, το μόνο βέβαιο ήταν ότι θέλαμε να διατηρήσουμε ακριβώς αυτόν τον πυρήνα του αρχικού διαγωνισμού, τα ποσοστιαία ανταλλάγματα. Αυτά τα ποσοστιαία ανταλλάγματα είναι αυτά που πληρώνει σήμερα η ΣΕΠ, γιατί έχει ξεπεράσει ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων και ο τζίρος που κάνει το ελάχιστο εγγυημένο.   
Για να διασφαλίσουμε το δημόσιο συμφέρον βάλαμε την ελάχιστη εγγυημένη κίνηση εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία είναι πολύ περισσότερα απ’ ό,τι είναι η χωρητικότητα του υπάρχοντος σταθμού. Είναι –αν δεν κάνω λάθος- 4.750.000 εμπορευματοκιβώτια, κινήσεις που πρέπει να εκτελεί η ΣΕΠ το 2021 που θα ολοκληρώσει αυτό το έργο. Και αυτό υπερκαλύπτει τους οποιουσδήποτε οικονομικούς στόχους είχαν τεθεί από το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα.
Οι παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου έχουν γίνει δεκτές. Η βασική παρατήρησή του ήταν ότι θα έπρεπε και στον καινούριο προβλήτα -γιατί είναι δύο τα ανταλλάγματα που παίρνουμε, ένα σταθερό ενοίκιο ανά τετραγωνικό μέτρο και ένα ποσοστιαίο πάνω στον τζίρο- και στην καινούρια σύμβαση να υπολογιστεί το «ανά τετραγωνικό μέτρο» και αυξήθηκε το ετήσιο αντάλλαγμα περίπου κατά δύο εκατομμύρια.
ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: …(Δεν ακούστηκε).
ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Μέχρι να κατασκευαστεί, όχι. Βεβαίως, μέχρι να κατασκευαστεί, δεν υπάρχει, κατασκευάζεται. Από τη στιγμή που θα τεθεί σε λειτουργία, από το 2021, θα πληρώνει δύο εκατομμύρια παραπάνω το χρόνο σταθερά.
Επιλέξαμε –γιατί πιστεύουμε ότι είναι πιο ανταγωνιστικός αυτός ο τρόπος- να πάμε στην ελάχιστη εγγυημένη κίνηση.
Και να σας πω κάτι το οποίο μου προκάλεσε εντύπωση. Εμείς προσπαθήσαμε πάρα πολύ να πείσουμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την τρόικα, της οποίας την επιχειρηματολογία περίπου άκουσα πριν από λίγο ιδιαίτερα από τον ΣΥΡΙΖΑ, ότι δηλαδή θα έπρεπε να πάμε σε καινούριο διαγωνισμό.
Ο καινούριος διαγωνισμός θα μας οδηγούσε μαθηματικά σε δύο πράγματα. Πρώτ’ απ’ όλα, καταγγελία από τη πλευρά της ΣΕΠ, διότι είχε δικαίωμα αρνησικυρίας σε οποιοδήποτε καινούριο Master plan φτιαχνόταν. Δεύτερον, επίσης πολύ βασικό, ήταν ότι θα φτιάχναμε μισό προβλήτα και στον μισό προβλήτα κάποιος θα πλήρωνε ένα ποσοστιαίο αντάλλαγμα χαμηλότερο από το 24,5% και στο διπλανό θα πλήρωνε το 24,5%.
Είναι δε τέτοια η τεχνική φύση του έργου που αναγκαστικά ανταγωνιστικό πλεονέκτημα είχε μόνο η ΣΕΠ, δηλαδή η Cosco, διότι θα έχτιζε από γη προς τη θάλασσα, ενώ οποιοσδήποτε τρίτος θα έπρεπε αναγκαστικά να χτίσει από τη θάλασσα πολλαπλασιάζοντας το κόστος κατασκευής.
Αυτά έλαβε υπόψη της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετά από πάρα πολύ σκληρό έλεγχο και έκανε δεκτή αυτή τη σύμβαση έτσι όπως είναι και θεωρεί ότι δεν παραβιάζει κανένα κανόνα ευρωπαϊκό για τις διαγωνιστικές διαδικασίες και τη λειτουργία της αγοράς και έκρινε ότι δεν υπάρχουν και θέματα κρατικών ενισχύσεων.
Γι’ αυτό ζητώ από εσάς -επειδή τα πράγματα αυτά και όλα τα στοιχεία τα έχω πει, τα έχω επαναλάβει, τα έχω δημοσιοποιήσει εδώ και πάρα πολλούς μήνες- να αλλάξετε τη θέση σας, να στηρίξετε αυτή τη μεγάλη επένδυση και να είστε βέβαιοι τουλάχιστον στη ΔΗΜΑΡ –γιατί δεν πιστεύω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα αλλάξει τη θέση του- ότι θα δικαιωθείτε στο μέλλον.

Ο κ. Θοδωρής Δρίτσας

Λίγο αργότερα παίρνοντας τον λόγο ο βουλευτής Α’ Πειραιά του ΣΥΡΙΖΑ Θοδωρής Δρίτσας ανέφερε, μεταξύ άλλων, τα εξής:

«Δείτε! Κύριε Υπουργέ, ξέρετε πολύ καλά ότι αυτή η σύμβαση απασχόλησε το ελληνικό Κοινοβούλιο επί πολλές μέρες όταν ψηφίστηκε κι έγινε νόμος του κράτους, και τις επιτροπές και την Ολομέλεια, και υπήρξαν πάρα πολλά και η πρώτη τροπολογία εν συνεχεία. Και εσείς το φέρνετε αυτό με το επιχείρημα -λέει- ότι ήταν αναρτημένο στη Διαύγεια από το Νοέμβριο. Τι σημασία έχει αυτό; Η Βουλή θα διαβουλευθεί; Η Βουλή θα παρέμβει; Ή απλώς θα επικυρώσει όσα όλο αυτό το διάστημα εσείς κάνατε στην κατεύθυνση αυτή;
Εγώ δεν θα μπω στα επιμέρους ζητήματα. Και ο Νίκος Συρμαλένιος και η κ. Ρεπούση πολύ καλά έθεσαν τα ζητήματα και πολλά ακόμα μπορούμε να πούμε ως επιχειρήματα, αλλά δεν έχει νόημα, διότι δεν μπορεί να γίνει συζήτηση επί του περιεχομένου της νέας συμβάσεως. Αυτό που έχω να πω, για να μην είστε και τόσο ευτυχής, κύριε Υπουργέ, είναι ότι παραδίδετε και έχετε παραδώσει ήδη από το 2008 μια τεράστιας παραγωγικής ισχύος δραστηριότητα του ελληνικού δημοσίου.

Πράγματι, δεν χρειάζεται να παρουσιάσετε τις επιτυχίες της Cosco. Το λιμάνι του Πειραιά είναι κερδοφόρο και ήταν πάντα το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά κερδοφόρο και ήταν πάντα φιλέτο, πύλη της Ανατολής προς την Ευρώπη, τεράστια συγκριτικά πλεονεκτήματα.
Να σας θυμίσω, κύριε Υπουργέ, ότι η περίφημη ανάθεση στην Cosco έγινε με το ταξίδι του Καραμανλή στην Κίνα, ενώ ο ΟΛΠ είχε έτοιμο το σχέδιο της πενταετούς ανάπτυξης των νέων επενδύσεών του, έτοιμο και χρηματοδοτημένο κατά 75%, ακριβώς γιατί η αναπτυξιακή πορεία του λιμανιού του Πειραιά είναι δυναμική και θα μπορούσε να είναι επ’ ωφελεία του ελληνικού λαού. Στην Κίνα, συνοδευόμενος από εφοπλιστές ο κ. Καραμανλής, έκλεισε τη συμφωνία. Οι εφοπλιστές πήραν εκπτώσεις και δάνεια για να κατασκευάζουν τα πλοία τους στα κινεζικά ναυπηγεία και ο Καραμανλής έδωσε το λιμάνι του Πειραιά στην Cosco. Αυτό είναι! Και ήρθαν εδώ, και μάλιστα απροετοίμαστα, να το περάσουν με απευθείας ανάθεση! Έσπασαν τα μούτρα τους και κηρύχθηκε η διαδικασία του διαγωνισμού. Ωραία!

Πού κατέληξε; Το είδαμε όλοι, το ξέρουμε όλοι, το συζήτησε η ελληνική Βουλή. Ένας διαγωνισμός προδιαγεγραμμένου αποτελέσματος! Και ερχόμαστε τώρα, ακριβώς όταν πάλι το τεράστιο άλμα της δυναμικότητας του λιμανιού του Πειραιά οφείλεται σε μία πάλι δημόσια επένδυση, τη σιδηροδρομική γραμμή Ικονίου-Θριασίου, μέσω της οποίας συνδεδεμένα η μεταφορά των εμπορευματοκιβωτίων διά του σιδηροδρομικού δικτύου στην Κεντρική Ευρώπη φέρνει όφελος οκτώ ημερών έναντι της διά θαλάσσης μεταφοράς.
Οκτώ ημέρες μεταφορική επιτάχυνση μεταφράζεται σε κάποια δισεκατομμύρια. Γι’ αυτό έρχονται οι μεγάλες εταιρείες ως πελάτες της COSCO για μεταφορά τράνζιτ εμπορευμάτων και όχι εσωτερικού. Αυτό είναι ο μεγάλος πλούτος του ελληνικού λαού, της ελληνικής κοινωνίας, του ελληνικού κράτους και εσείς διαπραγματεύεστε ακόμη και την κατάργηση του ελάχιστου εγγυημένου τιμήματος!
Δεν διαπραγματεύεστε καθόλου την κατοχύρωση των εργασιακών δικαιωμάτων που είναι σε συνθήκες Νταχάου, όπως απέδειξε η μεγάλη κινητοποίηση που ξέσπασε ξαφνικά πριν λίγους μήνες.
Εγώ θα ήθελα να επισημάνω μία ακόμη πρόβλεψη που έχει αυτή η σύμβαση, ότι η διεξαγωγή των σχετικών δικαστικών διαδικασιών που θα προκύψουν σε περίπτωση οποιασδήποτε δικαστικής ή διοικητικής διένεξης, την αναλαμβάνουν η ΣΕΠ και η COSCO. Αυτό καλό είναι, αλλά είναι φανερό ότι είναι επισφαλής αυτή η σύμβαση. Είναι άκρως επισφαλής, γιατί δεν είναι προϊόν διαγωνισμών και μιας πραγματικής κατοχύρωσης των δημόσιων συμφερόντων.
Θέλω, επίσης, να επισημάνω ότι ακόμη και η προβλήτα 1, που είναι υπό τον έλεγχο του ΟΛΠ, είναι σε ανοδική δυναμική πορεία.
Τέλος, κλείνω με δύο τηλεγραφικά σχόλια. Εάν πωληθεί το λιμάνι του Πειραιά, το 67% και το πάρει η COSCO, που έχει όλες τις προϋποθέσεις πλέον να έχει προνομιακή σχέση, όλη αυτή η σύμβαση πώς θα λειτουργήσει; Πώς ακριβώς θα λειτουργήσει αυτή η σύμβαση με ιδιοκτήτη του λιμανιού την COSCO;
(…)
Τέλος, θέλω να πω εν κατακλείδι ότι όλη αυτή η κριτική μας δεν έχει να κάνει σε τίποτα με τις αναγκαίες φιλικές σχέσεις που πρέπει η χώρα μας να έχει με την Κίνα και με τον κινεζικό λαό και το κινεζικό κράτος. Οι σχέσεις, όμως, πρέπει να είναι ισότιμες, έστω και αν πρόκειται για ένα γίγαντα και για μία χώρα σαν τη χώρα μας. Δεν γίνεται να εκχωρείται το δημόσιο συμφέρον. Και αυτή είναι η θέση του ΣΥΡΙΖΑ και προς αυτήν την κατεύθυνση πραγματικά μπορούμε να έχουμε αναπτυξιακή διαδικασία σε όφελος του ελληνικού λαού και της ελληνικής κοινωνίας και όχι σε όφελος ολίγων.
(…)
ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Κύριε Πρόεδρε, τρία πράγματα: Πρώτα απ’ όλα, διακρίνω μια αγωνία από το ΣΥΡΙΖΑ καθησυχασμού προς την Κίνα. Δεν έχουμε κανένα πρόβλημα με τους Κινέζους, με τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας κ.ο.κ.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Με εσάς έχουμε.
ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Αλλά ήταν στημένη η συμφωνία του Καραμανλή γιατί πήρε από τους Κινέζους χαμηλά τιμολόγια για φίλους του εφοπλιστές, όπως είπε ο κ. Δρίτσας. Ήταν στημένος ο διαγωνισμός και δεν θέλουμε τέλος πάντων να έχουμε τους Κινέζους εδώ γιατί κάνουν Νταχάου. Αποφασίστε με ποια λογική είστε…
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΔΡΙΤΣΑΣ: Με την Ελλάδα.
ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): …διότι ο διαγωνισμός του 2008 κρίθηκε από όλες τις παγκόσμιες αρχές -και της Ευρωπαϊκής Ένωσης- ως νόμιμος.
ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Κανένας από τους αντιπάλους της COSCO στον συγκεκριμένο διαγωνισμό δεν προέβαλε αυτά τα επιχειρήματα, τα οποία είπατε, ούτε καν οι εφημερίδες της εποχής. Να ξέρουμε τι λέμε!
Το λιμάνι του Πειραιά δεν ήταν κεντρικό λιμάνι στη Μεσόγειο. Μετά βίας διακινούσε ένα εκατομμύριο εμπορευματοκιβώτια. Σήμερα έχει φτάσει πάνω από τα τρία. Πότε έγινε; Τα τελευταία χρόνια! Αυτή είναι η πραγματικότητα! Ποιο φιλέτο; Το απαξιωμένο τότε; Μέσα σε διεθνείς συνεργασίες έγινε.
Τέλος πάντων, πρέπει να αποφασίσετε. Δεν θα διαβουλευόμασταν ποτέ για αυτή τη σύμβαση, διότι η σύμβαση –το ξέρετε, ήσαστε πάρα πολύ έμπειρος κοινοβουλευτικά- έρχεται ως άρθρο 1 και δεν μπορείς να επέμβεις στο περιεχόμενό της. Όσες μέρες κριτική να κάναμε ή τη δεχόσαστε ή την απορρίπτετε. Δεν είναι μια σύμβαση που κάνει το ελληνικό κράτος. Είναι μια σύμβαση, η οποία έρχεται προς κύρωση μεταξύ του ΟΛΠ και της ΣΕΠ.
(…)
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: (…) Εγώ βλέπω ότι περισσότερο νόημα έχει η κουβέντα για την COSCO. Καλή η COSCO, αν είναι να συνεργαζόμαστε, αλλά εγώ είμαι παλιό ΠΑΣΟΚ και τότε λέγαμε ότι η Ελλάδα ανήκει στους Έλληνες, δεν ανήκει ούτε στον Βορρά, ούτε στη Δύση, ούτε στον Νότο, ούτε στην Ανατολή. Αυτό λέγαμε και το πιστεύω. Χρειάζεται συνεργασία, φυσικά, αλλά…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Κύριε Πρόεδρε, σας παρακαλώ, συντομεύετε.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Όμως, σε σχέση με το λιμάνι, δεν είναι δυνατόν να περάσει στην COSCO. Πώς να το κάνουμε;

Ακολούθησε η αποχώρηση των βουλευτών του ΚΚΕ ενώ στη συνέχεια για λογαριασμό της ΔΗΜ.ΑΡ πήρε τον λόγο η κ. Ασημίνα Ξηροτύρη, η οποία, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι «σχετικά με το θέμα της τροπολογίας για την COSCO δεν μας έπεισε ο κύριος Υπουργός με τα επιχειρήματα τα οποία μας έδωσε. Αυτά ήταν τα επιχειρήματά του, τα οποία δεν τα άκουσε ούτε το Ελεγκτικό Συνέδριο, που ζητάει, πραγματικά, μια διαφορετική λύση. Τουλάχιστον εφαρμόστε αυτήν. Δεν καταλαβαίνω! Δεν έχετε πείσει τα βασικά όργανα του κράτους ότι αυτή η τροπολογία συμφέρει και είναι υπέρ του δημόσιου συμφέροντος¨

Στη συνέχεια για λογαριασμό του ΣΥΡΙΖΑ ο κ. Βαγγέλης Αποστόλου δήλωσε ότι «εμείς, λοιπόν, και για το ζήτημα που αφορά το συγκεκριμένο άρθρο και τη συγκεκριμένη συμπεριφορά με τις τροπολογίες, αλλά και βέβαια για το μεγάλο κομμάτι της COSCO, που είναι ένα πάρα πολύ σοβαρό ζήτημα για εμάς, αποχωρούμε»