ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ!

To PEIRATIKO REPORTAZ ΠΑΝΤΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ!

Τετάρτη 27 Μαρτίου 2013

Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ κ. ΓΙΑΝΝΗ ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗ ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΝΑ!

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗΣ
Βουλευτής Ν. Λασιθίου – ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Αθήνα , 27 Μαρτίου 2013
Κύριε Υπουργέ, σας συγχαίρω για τη νομοθετική σας πρωτοβουλία και πιστεύω, ότι η ναυτιλία είναι μαζί με τον τουρισμό, ο τομέας που θα πρέπει να πατήσει η χώρα μας για να ξεπεραστεί αυτή τη δύσκολη δημοσιονομική συγκυρία».

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Εισηγητής στο Σχέδιο Νόμου «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις »ορίστηκε ο Βουλευτής Λασιθίου της Ν.Δ  κ. Πλακιωτάκης πουσυζητήθηκε σήμερα  στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Αναλυτικά η εισήγηση του κ. Πλακιωτάκη:
      «Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σύμφωνα με το Π.Δ. 85/2012 ανασυγκροτείται και επανασυστήνεται το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και Αιγαίου απαντώντας σε ένα ομόθυμο αίτημα του συνόλου των ναυτιλιακών φορέων, δημιουργώντας ένα Υπουργείο που να ασχολείται με το σύνολο των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων, εμπεδώνοντας το αίσθημα ασφάλειας της δημιουργίας του σταθερού θεσμικού πλαισίου, το οποίο, δυστυχώς, έλειπε τα τελευταία 3 χρόνια από την Ελληνική Ναυτιλία.
Δεν θα ήθελα στο σημείο αυτό να αναφερθώ στις παλινωδίες των 9 για παράδειγμα Προεδρικών Διαταγμάτων που είχαμε δει τα προηγούμενα 3 χρόνια και τη δημιουργία τεράστιας  ανασφάλειας στο χώρο της Ναυτιλίας.
Κύριε Υπουργέ, θέλω να επικροτήσω την επανασύσταση του συγκεκριμένου Υπουργείου, το οποίο αποτελούσε και μια βασική προεκλογική δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας, αλλά και του Πρωθυπουργού μας Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος προσωπικά είχε ενδιαφερθεί για τον συγκεκριμένο κλάδο και όχι τυχαίως.
Κύριε Πρόεδρε, μια και μιλάμε για τη Ναυτιλία, ας δούμε μερικά μεγέθη για να κατανοήσουμε ότι η ελληνική ναυτοσύνη και η ελληνικότητα είναι ταυτόσημες έννοιες. Η ελληνική Ναυτιλία αντιπροσωπεύει, περίπου, το 6% με 7% του Α.Ε.Π. της χώρας μας. Συνεισφέρει από 13 δις ευρώ – ο μέσος όρος είναι περίπου 15 δις ευρώ – και τις καλές φθάνει στα 20 και 21 δις ευρώ στο ισοζύγιο της χώρας μας.
Τα ελληνόκτητα πλοία είναι 3.321 ,περίπου, εκ των οποίων τα 820 είναι με ελληνική σημαία. Παρόλη τη δύσκολη διεθνή δημοσιονομική συγκυρία η ελληνόκτητη Ναυτιλία παραμένει στην πρώτη θέση παγκοσμίως σε χωρητικότητα, αντιπροσωπεύοντας, περίπου, το 16% του παγκόσμιου στόλου και το 40% της κοινοτικής χωρητικότητας.
Αντιλαμβανόμαστε λόγω των μεγεθών και, κυρίως, λόγω των 300.000, περίπου, θέσεων εργασίας που δημιουργούνται από τη Ναυτιλία  το σημαντικό πλεονέκτημα που παίζει και στην εθνική οικονομία και στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και, βεβαίως, κρίνοντας εκ του αποτελέσματος, είναι από τους τομείς, στους οποίους θα πρέπει να επενδύσει η χώρα μας για να βγει μια ώρα αρχύτερα από τη σημερινή κρίση.
H επανίδρυση, λοιπόν, του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας υπακούει στη λογική των θεμελιωδών αρχών της αποτελεσματικότητας, της πρωτοποριακής δημιουργίας, του εθνικού συμφέροντος και της συνεχούς προσφοράς στον κοινωνικό ιστό της χώρας. Το Λιμενικό Σώμα θα πρέπει να ενταχθεί – και εντάχθηκε με το παρόν νομοσχέδιο – με το Αρχηγείο του στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Ο λόγος είναι απλός και ο λόγος στον οποίο έχουν ανατεθεί επί 90 και πλέον χρόνια από το Λιμενικό Σώμα όλες σχεδόν οι σχετικές με τις θαλάσσιες μεταφορές αρμοδιότητες συνίσταται στο γεγονός ότι η Ναυτιλία ως επιχειρηματική δραστηριότητα αποτελεί έναν χώρο που δεν γνωρίζει χρονικά όρια λειτουργίας και παρακολούθησης.
Το ελληνικό πλοίο και οι έλληνες ναυτικοί που το επανδρώνουν, λειτουργούν και εργάζονται επί 24ωρου βάσεως 365 ημέρες το χρόνο. Με άλλα λόγια το πλοίο πρέπει να λειτουργεί με βάση τη στρατιωτική δομή, οπότε όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι και το Υπουργείο θα πρέπει να λειτουργεί αναλόγως».
Ειδικότερα στα θέματα της Ποντοπόρου Ναυτιλίας, η αντιμετώπιση των οποιονδήποτε προβλημάτων παρουσιαστούν ανά την υφήλιο, τόσο για τον έλληνα ναυτικό όσο και για το ελληνικό πλοίο, πρέπει να υποστηριχθούν από μια Διοίκηση, η οποία θα έχει και την εμπειρία και την κατάλληλη νομική τεχνική κατάρτιση να διαχειριστεί το περιστατικό οποτεδήποτε και οπουδήποτε αυτό συμβεί.  
Η μέχρι σήμερα συνεισφορά των έμπειρων και καταξιωμένων στελεχών του Λιμενικού Σώματος τόσο στην εξυπηρέτηση της Ναυτιλίας στο εσωτερικό και σε διεθνή φόρα, αλλά και στο κομμάτι της αστυνόμευσης υπήρξε σημαντική και αυτό φάνηκε εκ του αποτελέσματος. Το μόνιμο μότο που συνηθίζω να λέω είναι, ότι ομάδα που κερδίζει δεν την αλλάζεις.    
Άρα, υπήρξε τεράστιο λάθος η τριχοτόμηση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.  Η πράξη ανασυγκροτήσεως και ανασυστάσεως του συγκεκριμένου Υπουργείου υπήρξε πάρα πολύ θετική συνεισφορά τόσο στο χώρο της Ναυτιλίας όσο και στο χώρο της κοινωνίας.
Επίσης, στο νομοσχέδιο αναφέρεται η συγκεκριμένη δομή, η διάρθρωση και η αποστολή του Λιμενικού Σώματος, που πέρα από την εξυπηρέτηση των συμφερόντων της Ναυτιλίας, εξυπηρετεί την ασφάλεια, αλλά και την αστυνόμευση της χώρας με σημαντική συνεισφορά.
Βέβαια, καλείται και με βάση την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική της Ε.Ε., να ανταποκριθεί και στα νέα της καθήκοντα. Πολλές φορές τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος, κάτω από αντίξοες συνθήκες και επί εικοσιτετραώρου βάσεως, δίνουν μάχες στο επιχειρησιακό κομμάτι. Γνωρίζω ότι και εσείς προσωπικά έχετε ενδιαφερθεί, σε συνεργασία με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, να περάσουν συγκεκριμένες ρυθμίσεις. Απλά, εφιστώ την προσοχή σας, γνωρίζοντας και το προσωπικό σας αγώνα και συνεισφορά στη σύσταση του ελεγκτηρίου υγειονομικών δαπανών του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος και των μελών των οικογενειών τους, λαμβανομένων υπ' όψιν των σημαντικών καθυστερήσεων που έχουν παρατηρηθεί τα προηγούμενα έτη από τη διεκπεραίωση των συναφών διαδικασιών. Είναι μια ρύθμιση που δεν έχει κανένα απολύτως δημοσιονομικό κόστος και κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Πιστεύω ότι και με την προσωπική σας παρέμβαση θα έχουμε μια θετική κατάληξη. Επίσης, θα πρέπει να επισημάνω και την ημερήσια αποζημίωση για τα πληρώματα των πλωτών μέσων του Λιμενικού Σώματος που συμβάλλουν τα μέγιστα, υπό εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες, στην αποτροπή του διά θαλάσσης διενεργούμενου εγκλήματος και στην προστασία των θαλάσσιων συνόρων από τη λαθρομετανάστευση.
Με το παρόν νομοσχέδιο επικαιροποιείται το πλαίσιο λειτουργίας της ελληνικής ναυτιλιακής διοίκησης σε θέματα ασφαλείας ναυσιπλοΐας, όπως επίσης περιλαμβάνονται πολύ σημαντικές και θετικές ρυθμίσεις που έχουν σχέση με την θέσπιση της έννοιας της ιδιότητας του ενεργού ναυτικού. Δημιουργείται οικείο μητρώο, ώστε να καθίσταται αποτελεσματικότερη η άντληση επικαιροποιημένων στοιχείων για την αξιολόγηση και λήψη μέτρων σε σχέση με την ενίσχυση της απασχόλησης, την προώθηση προγραμμάτων κατάρτισης και την ανάπτυξη πολιτικών για τη σταθερή ανανέωση και παροχή ικανού ναυτεργατικού δυναμικού.
Υπάρχουν σημαντικές θετικές ρυθμίσεις, σε συμφωνία με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και την ΠΝΟ, που έχουν σχέση με τα εκπαιδευτικά ταξίδια των σπουδαστών των δανείων του εμπορικού ναυτικού και τη δημιουργία γραφείου σταδιοδρομίας. Πρέπει να αντιληφθούμε όλοι σ' αυτή την αίθουσα ότι, λαμβάνοντας υπ' όψιν και την παρούσα δύσκολη δημοσιονομική συγκυρία, όπως επίσης και τον αυξημένο ανταγωνισμό, για παράδειγμα, στις γραμμές της Αδριατικής, επιδιώκεται με το παρόν νομοσχέδιο να υπάρξει εξορθολογισμός ως προς το ζήτημα των οργανικών συνθέσεων και αυτό γίνεται για τον απλούστατο λόγο, ότι θα πρέπει να απαντήσουμε με παρρησία και με ειλικρίνεια στην παρούσα δύσκολη συγκυρία.
Είναι γεγονός ότι η ακτοπλοΐα είναι υπό πτώχευση. Να μην κρυβόμαστε μέσα σ' αυτή την αίθουσα. Αν δεν πάρουμε μέτρα προς την κατεύθυνση του εξορθολογισμού, από το Σεπτέμβριο δεν θα υπάρχει ακτοπλοΐα. Το λέω, γνωρίζοντας ότι μόνο τα τελευταία τρία χρόνια οι ζημιές των ακτοπλοϊκών εταιρειών έχουν ξεπέρασε τα 900 εκατ. ευρώ. Το κόστος καυσίμων την τελευταία τριετία έχει διπλασιαστεί. Η επιβατική κίνηση έχει μειωθεί σημαντικά και, βεβαίως , υπάρχει ζήτημα ρευστότητας από την πλευρά των εταιρειών. Αντιλαμβανόμαστε ότι σ' αυτή τη δύσκολη συγκυρία καλείται το υπουργείο με συγκεκριμένες ρυθμίσεις, όπως για παράδειγμα ο εξορθολογισμός σε ζητήματα των οργανικών συνθέσεων μόνο για τη χειμερινή περίοδο και αποκλειστικά για τον κλάδο προσωπικού γενικών υπηρεσιών, επιχειρείται ο επανακαθορισμός της οργανικής συνθέσεως των επιβατικών πλοίων. Αυτό δεν έχει καμία σχέση ούτε με την εξυπηρέτηση των νησιωτών επί δωδεκαμήνου βάσεως ούτε με τους επισκέπτες της χώρας μας. Επίσης, σε ζητήματα ασφάλειας δεν γίνεται ουδεμία έκπτωση. Η οποιαδήποτε ρύθμιση γίνεται με βάση την αρχή των διεθνών και ευρωπαϊκών οργάνων σχετικά με την στελέχωση των πλοίων, σχετικά με την στελέχωση των πλοίων για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και του πλοίου, αλλά και του φορτίου, την ασφάλεια από έκνομες ενέργειες και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Για τις γραμμές της Αδριατικής γίνεται παρόμοια ρύθμιση. Αρκεί να σας πω ότι πριν από δέκα χρόνια τα πλοία με ελληνικά σήμερα στη συγκεκριμένη γραμμή ήταν 28 και σήμερα αριθμούν μόλις πέντε. Αυτή είναι η πραγματικότητα και ο οποίος δεν την βλέπει, εθελοτυφλεί. Επειδή το ζήτημα της ακτοπλοΐας ίσως το σημαντικότερο ζήτημα που θα απασχολήσει, τουλάχιστον την εσωτερική ναυτιλία, το επόμενο χρονικό διάστημα, χρειάζεται να καθίσουν στο τραπέζι, δηλαδή οι ακτοπλοϊκές ενώσεις, οι τράπεζες, η ΠΝΟ και να βρεθεί μια λύση. Μαγικές συνταγές, όσον αφορά το συγκεκριμένο ζήτημα, δεν υπάρχει.
Γι' αυτό, κύριε υπουργέ, είναι πολύ σημαντική πρωτοβουλία σας. Για πρώτη φορά μετά από 40 ολόκληρα χρόνια γίνεται μια συγκεκριμένη θαρραλέα τομή. Δε λύνει το πρόβλημα και χρειάζονται και άλλες σημαντικές παρεμβάσεις, αλλά κυρίως χρειάζεται διάλογος, για να αντιληφθούμε όλοι την πραγματικότητα, διότι φοβάμαι ότι από το Σεπτέμβριο, εάν δεν βρεθεί λύση, πολύ απλά δεν θα έχουμε ακτοπλοΐα και την ευθύνη πρέπει να την αναλάβουμε όλοι. Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι χωρίς ακτοπλοΐα δεν υπάρχει η έννοια της νησιωτικότητας ούτε η εξυπηρέτηση των νησιωτών ούτε της ενίσχυσης του τουρισμού.
Με πολύ σημαντικές διατάξεις, επιχειρείται να υπάρξει ένας εξορθολογισμός ως προς τη δρομολόγηση των πλοίων. Ουσιαστικά γίνονται λιγότερο γραφειοκρατικές διαδικασίες και νομίζω ότι για πρώτη φορά θεσμοθετείται ρήτρα νησιωτικότητας για κάθε σχέδιο νόμου, προσθήκη, τροπολογία, σχέδιο προεδρικού διατάγματος και λοιπών κανονιστικών πράξεων. Είναι μια διάταξη που συντονίζεται με το άρθρο 101 παράγραφος 4 του Συντάγματος και με βάση βεβαίως το δίκαιο της Ε.Ε., αναγνωρίζοντας τον ιδιαίτερο ρόλο των νησιωτικών περιοχών της χώρας μας και θεσμοθετείται το συμβούλιο νησιωτικής πολιτικής. Για μια χώρα όπως είναι η Ελλάδα, της οποίας ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα είναι ονησιωτικός χώρος, με τις παρούσες ρυθμίσεις δίνεται ιδιαίτερη έμφαση. Κύριε υπουργέ, γνωρίζω ότι έχετε κάνει και συγκεκριμένες παρουσιάσεις και δράσεις στη συγκεκριμένη πολιτική και θα πρέπει, επιτέλους, να υπάρξει ένας καλύτερος συντονισμός μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων, ούτως ώστε οι νησιώτες να απολαύσουν καλύτερες υπηρεσίες και υποδομές και με μεγαλύτερη εκμετάλλευση των κοινοτικών πόρων.
Με το παρόν νομοσχέδιο γίνονται τροποποιήσεις του νόμου 3709/2008 ως προς τα δικαιώματα των επιβατών. Ουσιαστικά, γίνεται προσαρμογή της εθνικής νομοθεσίας στο θεσμικό πλαίσιο της Ε.Ε., του κανονισμού με αριθμό 1177/2010.
Επίσης, για πρώτη φορά γίνεται μια ολοκληρωμένη παρουσία της στρατηγικής ανάπτυξης του εθνικού λιμενικού συστήματος. Πρέπει να αντιληφθούμε ότι η Ελλάδα παρουσιάζει σημαντικά ποιοτικά και στρατηγικά πλεονεκτήματα, όσον αφορά τον χώρο των λιμένων.
Τα στοιχεία που πρέπει να χαρακτηρίζουν τους σύγχρονους λιμένες είναι τέσσερα. Πρώτα απ' όλα, οι λειτουργικά άψογες υπηρεσίες, το ανταγωνιστικό κόστος, η ασφάλεια και η ταχεία εξυπηρέτηση. Με αυτά τα δεδομένα, τα λιμάνια παγκόσμια ελέγχονται σήμερα από ελάχιστους μόλις έξι ή εφτά παγκόσμιους λιμενικούς διαχειριστές.
Σε αυτό το σημείο θα επισημάνω την άκρως επιτυχημένη σύμβαση παραχώρησης, που έγινε στο λιμάνι του Πειραιά επί κυβέρνησης Καραμανλή, η μόνη ουσιαστικά ξένη επένδυση που έχει γίνει στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, η οποία διασφάλισε θέσεις εργασίας, δημιούργησε νέες, διασφάλισε έσοδα, αλλά και επενδύσεις για το κράτος και είναι μια μορφή παραχώρησης, που θα πρέπει να ακολουθηθεί και για τα μεγάλα λιμάνια της χώρας μας, αλλά και για τα περιφερειακά αεροδρόμια, με δεδομένο ότι δημόσιες πλέον επενδύσεις δεν υπάρχουν, άρα αναγκαστικά θα πρέπει να πάμε σε συμβάσεις παραχώρησης, δηλαδή σε αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας. Σε καμία περίπτωση δεν μιλάμε για εκποίηση, μιλάμε για αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας, συγκεκριμένο χρονικό διάστημα,  συγκεκριμένες επενδύσεις από πλευράς ιδιωτών, συγκεκριμένο τίμημα για το ελληνικό δημόσιο σε μια εποχή που πρέπει να αντιληφθούν όλοι, ότι όλες οι ανταγωνίστριες χώρες ψάχνουν για τέτοιες παγκόσμιους λιμενικούς παρόχους και η χώρα μας αναδεικνύοντας τον Πειραιά με αυτήν τη στρατηγική σημασία ενισχύει το γεωπολιτικό, αλλά και τον γεωστρατηγικό της ρόλο.
Με το παρόν νομοσχέδιο, δημιουργούνται τέσσερα λιμενικά δίκτυα, το Αττικό λιμενικό σύστημα, της βορείου Ελλάδος, της δυτικής Ελλάδας και της Κρήτης. Αυτός είναι ο πρώτος άξονας του εθνικού λιμενικού συστήματος. Ο δεύτερος άξονας, τα δημοτικά ή κρατικά λιμενικά ταμεία δύναται είτε να προσχωρήσουν σε ένα από τα κεντρικά λιμενικά δίκτυα είτε να συγχωνευθούν στη δημιουργία ανωνύμων εταιρειών. Ο τρίτος πυλώνας είναι η ένταξη των ορφανών λιμανιών είτε στα κεντρικό δίκτυο είτε στα λιμενικά ταμεία κρατικά ή δημοτικά.
Αυτή είναι εν περιλήψει η εθνική λιμενική στρατηγική. Στη συνεδρίαση για τα άρθρα θα έχουμε τη δυνατότητα να πούμε περισσότερα επί του συγκεκριμένου, όπως επίσης με το παρόν νομοσχέδιο καθορίζεται το νομικό πλαίσιο για τη λειτουργία των λιμενικών δικτύων. Επίσης, εισάγεται ο πολύ σημαντικός θεσμός της ρυθμιστικής αρχής λιμένος, ο οποίος για δύο χρόνια θα είναι υπό την εποπτεία του αρμόδιου υπουργού. Στη συνέχεια με βάση τα αποτελέσματα και την εμπειρία, η προοπτική είναι η δημιουργία ανεξάρτητης διοικητικής αρχής, όπου βασική του αρμοδιότητα είναι η παρακολούθηση της εφαρμογής της εθνικής στρατηγικής του λιμενικού τομέα, καθώς και η εποπτεία των εμπορικών λιμένων, κρατικών ή ιδιωτικών.
Επίσης, με το παρόν νομοσχέδιο αναβαθμίζεται η επιτροπή σχεδιασμού και ανάπτυξης λιμένων, ιδιαίτερα σε θέματα αδειοδοτήσεων στους εντός των ζωνών του λιμενικού των λιμένων.
Ένα από τα επιμέρους ζητήματα που αφορούν το προσωπικό του λιμενικού σώματος, με τις λοιπές διατάξεις ενισχύεται ο θεσμός της ναυτικής διαιτησίας στον Πειραιά με ελάφρυνση των δικαστηρίων. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα στη χρησιμοποίηση των εγκαταστάσεων του Οίκου του Ναύτου από τον ΕΟΠΥΥ. Σύμφωνα με τον νόμο του 2012, υπήρχε διαχωρισμός των υγειονομικών υπηρεσιών του Οίκου του Ναύτου που εντάχθηκαν στον ΕΟΠΥΥ, η χρησιμοποίηση των εγκαταστάσεων του Οίκου του Ναύτου από τον ΕΟΠΥΥ γίνεται προς εξυπηρέτηση των συμφερόντων των ασφαλισμένων.
Σε γενικές γραμμές, αυτή είναι η παρουσίαση ενός πολύ σημαντικού νομοσχεδίου, που είναι τομή για τα θέματα της ναυτιλίας με ρηξικέλευθες προτάσεις, προτάσεις που απαντούν στα σύγχρονα προβλήματα. Εδώ θα πρέπει να πούμε αλήθειες και οι αλήθειες πολλές φορές εμπεριέχουν και επώδυνες αποφάσεις, αλλά αν θέλουμε να έχουμε ακτοπλοΐα, αν θέλουμε να αναπτύξουμε τα λιμενικά συστήματα της χώρας μας, τους λιμένες της χώρας μας που αποτελούν ουσιαστικά τα τεράστια συγκριτικά πλεονεκτήματα και βέβαια, την ναυτιλία μας, που αποτελεί μαζί με τον τουρισμό, το 30% του Α.Ε.Π. της χώρας μας, αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι πρέπει να προχωρήσουμε σε σημαντικές αποφάσεις.
Το άρθρο που δίνει τη δυνατότητα για την σύναψη ατομικών συμβάσεων σε φορτηγά πλοία χωρητικότητας πάνω από 3000 κόρων, χωρίς να θίγονται τα ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα, αλλά παράλληλα ενισχύεται η απασχόληση των ναυτικών, κινείται προς την σωστή κατεύθυνση. Από κει και πέρα, εκτιμώ ότι θα πρέπει να υπάρξει επιτέλους σε επίπεδο κορυφής συμφωνία, δηλαδή ΠΝΟ, σύνδεσμος επιχειρήσεων ναυτιλίας, και  όλοι οι φορείς, προκειμένου το τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα που έχει η Ελλάδα μας, τη ναυτιλία, να διατηρηθεί. Θα πρέπει να διατηρήσουμε την ελληνικότητα της ναυτιλίας μας σε επιχειρηματικό επίπεδο και σε επίπεδο εργαζομένων.